little girl as doctor with stuffed toy

Η εποχή που διανύουμε χαρακτηρίζεται ως η εποχή της ταχύτατης πληροφόρησης και της κοινωνικής δικτύωσης. Συζητιέται έντονα πως είμαστε μάρτυρες της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Το γεγονός αυτό αλλάζει τα δεδομένα στον τρόπο με τον οποίο ο νέος άνθρωπος καλείται να οραματιστεί το μέλλον του και να το προγραμματίσει. Ο προσανατολισμός του νέου σχετικά με τις κλίσεις, τις σπουδές και την επιλογή επαγγέλματος γίνεται επιτακτικός όσο ποτέ άλλοτε και για αυτό οι υποστηρικτικοί γονείς αναλαμβάνουν δράση.

Για να μπορέσει ένας γονέας να βοηθήσει το παιδί του στην ανακάλυψη και ανάπτυξη των ταλέντων του θα χρειαστεί να στηριχθεί πάνω σε ισχυρά θεωρητικά δεδομένα, επιστρατεύοντας την παρατηρητικότητα και την δημιουργικότητά του. Η θεωρία στην οποία μπορεί να στηριχθεί είναι η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης των Gardner και Hatch (1989) σύμφωνα με την οποία η νοημοσύνη δεν μπορεί να μετρηθεί μονοδιάστατα αλλά κατανεμημένη στους παρακάτω 8 βασικούς τύπους. Ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται το παιδί αναδεικνύει τα ταλέντα του. Αφού τα ανακαλύψει μπορεί να τα ενισχύσει με ανάλογες δραστηριότητες και πιθανότατα να οδηγηθεί σε ανάλογες σπουδές και επάγγελμα που του ταιριάζει. Στην παραπάνω διαδικασία θα σας βοηθήσει ο ακόλουθος πίνακας.

Τύπος Νοημοσύνης Πιθανές δραστηριότητες Πιθανά επαγγέλματα
Γλωσσική: Μαθητές που αγαπούν το γράψιμο, το διάβασμα, τις αφηγήσεις, τα σταυρόλεξα, τα γλωσσικά παιχνίδια.

 

Διάβασμα βιβλίων, δημιουργική γραφή, προσωπικό ημερολόγιο, συνεντεύξεις από αγαπημένα πρόσωπα, ξένες γλώσσες. Δικηγόροι, φιλόλογοι, συγγραφείς, λογοτέχνες, δημοσιογράφοι, δημόσιοι ομιλητές.
Λογική/ μαθηματική: Μαθητές που ενδιαφέρονται για πρότυπα, κατηγορίες, σχέσεις, αριθμητικά προβλήματα, στρατηγικά παιχνίδια και πειράματα.

 

Ρομποτική, διαγωνισμοί μαθηματικών, εργαστήρια φυσικής, σκάκι, κυνήγι θησαυρού. Φυσικοί, μαθηματικοί, ερευνητές, ντεντέκτιβ.
Κιναισθητική: Μαθητές που απολαμβάνουν τα παιγνίδια στην τάξη και τους σχολικούς χορούς, που προτιμούν να παρουσιάζουν τις εργασίες τους με μοντέλα παρά με κείμενο.

 

Θεατρικό εργαστήρι, σχολή χορού, στίβος, καλλιτεχνικό εργαστήρι, πολεμικές τέχνες. Αθλητές, χορευτές, χορογράφοι, χειρουργοί, φυσιοθεραπευτές, χειροτέχνες, τεχνίτες, ηθοποιοί, πυροσβέστες, τροχονόμοι.
Νατουραλιστική: Μαθητές που τους αρέσει να αναγνωρίζουν και να κατηγοριοποιούν αντικείμενα, καλοί στις ταξινομήσεις, ασχολούνται με συλλογές. Ιδιαίτερα παρατηρητικοί στις σχολικές εκδρομές, από τις οποίες συχνά επιστρέφουν με δείγματα πετρωμάτων, καρπών, λουλουδιών.

 

Προσκοπισμός, οδηγισμός, εργαστήρι μαγειρικής, περίπατοι στη φύση, προσωπικές συλλογές, φροντίδα κατοικίδιου, φροντίδα κήπου. Βοτανολόγοι, γεωπόνοι, αγρότες, δασολόγοι, κτηνίατροι, σεφ.
Χωροταξική: Μαθητές που ονειροπολούν, είναι καλοί σε puzzles, συναρμολόγηση, ζωγραφική, χάρτες, λαβυρίνθους και σπαζοκεφαλιές.

 

Καλλιτεχνικό εργαστήρι, κυνήγι θησαυρού, εργαστήρι γλυπτικής και πηλού, ρομποτική, εργαστήρι κόμικς, καλλιτεχνικές εκθέσεις. Γλύπτες, ζωγράφοι, σχεδιαστές, διακοσμητές, γραφίστες, αρχιτέκτονες, φωτογράφοι, ναυτικοί, πιλότοι, σύμβουλοι ομορφιάς.
Μουσική: Μαθητές που συχνά τραγουδούν, χτυπούν ρυθμό, αντιλαμβάνονται ήχους που οι άλλοι χάνουν.

 

Ωδείο, συναυλίες, μουσικά όργανα. Μουσικοί, τραγουδιστές, συνθέτες, μαέστροι, δάσκαλοι μουσικής, μουσικοί παραγωγοί, ηχολήπτες.
Διαπροσωπική: Μαθητές που είναι ηγέτες στην ομάδα τους, καλοί στην επικοινωνία, καταλαβαίνουν τα συναισθήματα και τα κίνητρα των άλλων.

 

Ψυχοκινητικά παιχνίδια, θεατρικό εργαστήρι, συζήτηση, επισκέψεις σε χώρους που προωθούν την συζήτηση. Δάσκαλοι, πολιτικοί ηγέτες, κοινωνικοί λειτουργοί, πωλητές, ηθοποιοί, ψυχολόγοι, παρουσιαστές, νοσοκόμοι, προπονητές, σύμβουλοι, υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων, επικοινωνιολόγοι.
Ενδοπροσωπική: Μαθητές ντροπαλοί, έχουν εσωτερικά κίνητρα, δείχνουν αυτοσυγκέντρωση, επιμέλεια, προσοχή, υψηλή μεθοδικότητα, λογική.

 

Διάβασμα βιβλίων, δημιουργική γραφή, ψυχοκινητικά παιχνίδια, προσωπικό ημερολόγιο, διαλογισμός, ατομικά αθλήματα. Ψυχολόγοι, πνευματικοί ηγέτες, φιλόσοφοι.

 

Κάθε άνθρωπος μπορεί να έχει περισσότερο ανεπτυγμένο παραπάνω από έναν τύπο νοημοσύνης. Οι έρευνες δείχνουν ότι η κληρονομικότητα, το οικογενειακό περιβάλλον, η σχολική εκπαίδευση και οι εμπειρίες της ζωής μπορούν να επηρεάσουν ουσιωδώς το δείκτη νοημοσύνης. Προσοχή, η επιπλέον ανάπτυξη των ταλέντων πρέπει να γίνει χωρίς πίεση, να κυλήσει ως φυσική εξέλιξη σε βάθος χρόνου και με ευχάριστο τρόπο.

Να θυμάστε ότι το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και χαρισματικό αρκεί να το ανακαλύψει!

Βιβλιογραφία:

Slavin, R. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Θεωρία και πράξη. Εκδόσεις Μεταίχμιο.

Siegler, R. (2006). Πως σκέφτονται τα παιδιά. Εκδόσεις Gutenberg.

Εικόνα από:

Γαρυφαλάκη, Ε. (2013). Πολλαπλή νοημοσύνη. Εκδόσεις Διόπτρα.