dad studys kid

Αν και οι καλοκαιρινές διακοπές για τους περισσότερους μαθητές έχουν τελειώσει, φαίνεται να υπάρχει ακόμη μεγάλη αβεβαιότητα γύρω από το άνοιγμα και τη λειτουργεία των σχολείων τη νέα σχολική χρονιά. Πώς θα επιστρέψουν τα παιδιά στο σχολείο; Τι ποσοστό των μαθημάτων θα γίνουν εξ αποστάσεως και κάτω από ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες; Τέτοιου είδους ερωτήματα είναι πιθανό και φυσιολογικό να προβληματίζουν και να αγχώνουν γονείς και μαθητές. Φυσικά κάποια πράγματα δεν μπορούμε να τα επηρεάσουμε, παρόλα αυτά όμως υπάρχουν κάποια σημεία που αξίζει να δώσουμε την προσοχή μας, ώστε το παιδί να ξεκινήσει τη καινούρια του σχολική χρονιά όσο το δυνατόν καλύτερα προετοιμασμένο.

Να λοιπόν κάποια βασικά σημεία που πρέπει να προσέξουμε:

Επιστροφή σε μια ρουτίνα ύπνου

Το καλοκαίρι εκ των πραγμάτων μας οδηγεί στο να κοιμόμαστε αργότερα. Η σταδιακή επιστροφή σε μια ρουτίνα ύπνου από τις αρχές του Φθινοπώρου είναι σημαντική ώστε να γίνει ομαλότερα η μετάβαση στο πρωινό ξύπνημα για το σχολείο. Μια αποτελεσματική λοιπόν στρατηγική είναι η σταδιακή μετακίνηση του ύπνου νωρίτερα με βήματα. Δύο εβδομάδες πριν από το σχολείο (αν ο χρόνος το επιτρέπει), σβήστε τα «φώτα» μισή ώρα νωρίτερα κάθε εβδομάδα. Προσέξτε να είστε σαφείς και σταθεροί σε αυτό. Πείτε στα παιδιά σας: «Ξέρω ότι σας άρεσε να ξυπνάτε αργά. Πλέον μπορείτε να κοιμάστε λίγο περισσότερο τα Σαββατοκύριακα. Από τη Δευτέρα, η ώρα του ύπνου θα είναι η τάδε “.

Να θυμάστε πως μια διασκεδαστική δραστηριότητα πριν από τον ύπνο, όπως το διάβασμα, το τραγούδι νανουρίσματος ή η ήρεμη μουσική, μπορεί να κάνει τη στιγμή του ύπνου πιο ελκυστική, ακόμη και κάτι το οποίο θα περιμένει με ευχαρίστηση το παιδί. Εάν υπάρχουν πολλά παιδιά στο σπίτι, προσπαθήστε να κάνετε την ώρα του ύπνου μια προσωπική εμπειρία για το κάθε ένα. Τα παιδιά λαχταρούν τις στιγμές που αισθάνονται ότι είναι το κέντρο του σύμπαντος, γι ‘αυτό κάντε τις στιγμές πριν τον ύπνο ξεχωριστό πράγμα ανάμεσα σε εσάς και σε αυτά. Προσπαθήστε να αφιερώνετε λίγο χρόνο για το καθένα αποκλειστικά, ξεκινώντας από το μικρότερο στο μεγαλύτερο.

Συζητήστε για τη χρήση του μπάνιου στο σχολείο

Αν και κυρίως αφορά τα μικρότερα παιδιά, δεν παύει να είναι ένα πρόβλημα για αρκετούς μαθητές. Κάποια παιδιά λοιπόν το βρίσκουν δύσκολο να πηγαίνουν στην τουαλέτα έξω από το σπίτι, είτε αρνούνται να πάνε (περιμένοντας μέχρι την τελευταία στιγμή) είτε δεν πάνε καθόλου. Το αποτέλεσμα; Συχνά «ατυχήματα» έως ουρολοίμωξη, ντροπή, στιγματισμός από τους υπόλοιπους συμμαθητές ακόμα και άρνηση για το σχολείο.

Εάν το παιδί σας εκφράζει άγχος για το σχολείο και συγκεκριμένα για τις τουαλέτες του, ενημερώστε τον δάσκαλό του και ρωτήστε ποια θα είναι η κατάσταση του μπάνιου φέτος. Για να απαλύνετε τους φόβους του παιδιού σας, ξεκινήστε με μια διερευνητική συζήτηση, όπως “Αναρωτιέμαι γιατί είναι δύσκολο να πηγαίνεις στο μπάνιο του σχολείου;» Στη συνέχεια, μιλήστε στο παιδί σας για την όλη διαδικασία και κάντε πρακτική στο σπίτι ή ακόμα και σε κάποια δημόσια τουαλέτα (πχ σε κάποιον παιδότοπο). Πείτε για παράδειγμα “Πρώτα θα κατεβείς στο διάδρομο και θα πας στην μπλε πόρτα. Στη συνέχεια θα βεβαιωθείς ότι το κάθισμα είναι κάτω πριν καθίσεις κτλ…”.

Επίσης θυμηθείτε να εξοπλίσετε το παιδί με όλα τα απαραίτητα όπως μαντηλάκια, χαρτί υγείας, απολυμαντικό χεριών και μια αλλαξιά. Τέλος, ενθαρρύνετέ το και πείτε του ότι είστε περήφανη για αυτό επειδή προσπαθεί να ξεπεράσει το άγχος του.

Επαναφορά των ορίων οθόνης

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

girl reads book outside

Η περίοδος της καραντίνας αλλά και η χαλάρωση κατά τις διακοπές του καλοκαιριού αύξησαν κατά πολύ τον χρόνο που περνάν τα παιδιά μπροστά σε οθόνες. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα παιδιά γενικά δεν έχουν την ικανότητα να ρυθμίζουν αυτή τη συνήθεια. Ο χρόνος μπροστά στην οθόνη επηρεάζει τη ντοπαμίνη στον εγκέφαλο και ορισμένα παιχνίδια έχουν σχεδιαστεί για να κάνουν τους χρήστες να τα χρησιμοποιούν ακόμα περισσότερο. Το Φθινόπωρο λοιπόν είναι η κατάλληλη εποχή για να επαναφέρουμε τα όρια στη χρήση της οθόνης. Δημιουργείστε σε κατάσταση ηρεμίας τους κανόνες χρήσης, συμφωνήστε σε αυτούς και τηρήστε τους με συνέπεια. Όσο ασυνεπείς είστε εσείς στην τήρησή και την επίβλεψή τους, τόσο συνεπή θα είναι τα παιδιά στις συγκεκριμένες συμπεριφορές. Καθιερώστε συγκεκριμένες στιγμές μέσα στη μέρα και συγκριμένη διάρκεια χρήσης. Αποφύγετε τη χρήση κατά τη διάρκεια του φαγητού, της μελέτης και 1 ώρα τουλάχιστον πριν τον ύπνο. Εννοείται πως το κινητό μένει έξω από το παιδικό δωμάτιο κατά τη νύχτα. Η δικαιολογία “το χρησιμοποιώ για ξυπνητήρι” δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται. Επενδύστε 5 ευρώ, αγοράστε ένα ξυπνητήρι και μάθετέ του να το χρησιμοποιεί.

Οργανώστε τη μελέτη του παιδιού σας

Συνεργαστείτε με το παιδί και δημιουργήσετε έναν ήσυχο χώρο μελέτης και πειραματιστείτε με αυτόν που ταιριάζει καλύτερα στο παιδί σας. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει τη μελέτη σε ξεχωριστό δωμάτιο ή τη χρήση ενός συγκεκριμένου τμήματος ενός κοινόχρηστου χώρου. Εάν τα παιδιά σας μοιράζονται έναν χώρο, μπορείτε να τα ενθαρρύνετε να εξατομικεύσουν την περιοχή τους οριοθετώντας την και διακοσμώντας την κατάλληλα.

  • Επίσης ορίστε τους χώρους όπου θα αποθηκεύει το κάθε παιδί τη γραφική του ύλη, το χαρτί, τα βιβλία, τα φυλλάδια και οποιοδήποτε άλλο υλικό χρησιμοποιεί.
  • Βεβαιωθείτε ότι έχετε αξιόπιστη σύνδεση στο διαδίκτυο.
  • Ελέγξτε για να επιβεβαιώσετε ότι το tablet ή ο φορητός υπολογιστής του παιδιού σας λειτουργεί και ότι ξέρει πώς να το χρησιμοποιεί.
  • Αφιερώστε λίγο χρόνο για να εξερευνήσετε οποιονδήποτε ιστότοπο ή πρόγραμμα χρησιμοποιεί το σχολείο μαζί, έτσι ώστε το παιδί σας να αισθάνεται άνετα να περιηγείται μόνο του.
  • Δημιουργήστε μια φυσική λίστα σημαντικών κωδικών πρόσβασης που πρέπει να θυμούνται τα παιδιά και τοποθετήστε τα σε ένα ασφαλές και προσβάσιμο μέρος.

Προγραμματίστε τον οικογενειακό χρόνο

Είναι πολύ σημαντικό για τη ψυχολογία του παιδιού να περνάνε ποιοτικό χρόνο όλα μαζί τα μέλη της οικογένειας. Ο προγραμματισμός του οικογενειακού χρόνου θα ενδυναμώσει τους δεσμούς της οικογένειας, θα καλλιεργήσει την εμπιστοσύνη και θα άρει τους φόβους και τους προβληματισμούς γονέων και παιδιών. Προσπαθήστε λοιπόν να προγραμματίσετε διασκεδαστικές δραστηριότητες τις βραδινές ώρες όταν όλοι είναι πιο χαλαροί αλλά και τα Σαββατοκύριακα όταν υπάρχει περισσότερος ελεύθερος χρόνος και λιγότερη πίεση.  Μια βραδιά παιχνιδιού λοιπόν ή μια πεζοπορία, μπορεί να προσφέρει τη χαλάρωση, την αίσθηση της οικογενειακής σύνδεσης και την εσωτερική ηρεμία που θα βοηθήσει το παιδί να εστιάσει και να μάθει κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.

Μικρές επαναλήψεις στην ύλη της προηγούμενης τάξης

Αφιερώστε λίγο χρόνο για μια βασική επανάληψη στην ύλη της προηγούμενης τάξης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία αυτή θα ανακαλύψετε και θα έχετε την ευκαιρία να καλύψετε πιθανά βασικά μαθησιακά κενά, με αποτέλεσμα το παιδί να ξεκινήσει με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση την επόμενη τάξη. Μη ξεχνάτε πως μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη σειρά e-book «Σχολείο από το σπίτι» με επαναλήψεις στη βασική ύλη κάθε τάξης για τα μαθήματα της Γλώσσας, των Μαθηματικών, της Ιστορίας και της Μελέτης του Περιβάλλοντος. Είναι ευχάριστα, περιεκτικά, αποτελεσματικά και φυσικά δωρεάν μέσα από τη σελίδα της www.frezyland.gr .

Να θυμάστε πως το παιδί σας είναι μοναδικό. Έχει τον δικό του ρυθμό στο να μαθαίνει κάτι καινούριο. Κάντε το να νιώθει ασφάλεια βάζοντας του λογικά όρια. Διδάξτε το με το παράδειγμά σας τις συμπεριφορές που θα θέλατε να έχει. Δείξτε του ότι το εμπιστεύεστε και εμπιστευτείτε το δάσκαλό του. Μιλήστε για ότι σας προβληματίζει και κινηθείτε άμεσα. Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να σας μιλήσει και στηρίξτε τις επιλογές του. Εφαρμόστε τα προηγούμενα και να είστε σίγουροι πως θα κάνετε μια καλή αρχή.

Καλή σχολική χρονιά!

  1. Παντελιάδου, Σ. (2015). Η αλφαβήτα που μπερδεύει – Κοντά στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις Πεδίο.
  2. Παπαβέντσης. Σ. (2018). Προικισμένα μωρά. Εμπνευσμένοι γονείς. Για μια άλλη προσχολική ηλικία. Εκδόσεις Πατάκη.
  3. Siegler, R. (2006). Πως σκέφτονται τα παιδιά. Εκδόσεις Gutenberg.
  4. Slavin, R. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Θεωρία και πράξη. Εκδόσεις Μεταίχμιο.