kid studying

Πώς θα μπορούσε το παιδί να βελτιώσει τις επιδόσεις του στο σχολείο; Πώς θα μπορούσε να ολοκληρώνει με επιτυχία και σε σύντομο χρόνο τη μελέτη για το σπίτι; Σε ποιο βαθμό οι επιδόσεις στο σχολείο σχετίζονται με την αυτοπεποίθηση του παιδιού;

Η μελέτη στο σπίτι είναι μία από τις σημαντικότερες καθημερινές υποχρεώσεις κάθε παιδιού. Οι χαμηλές επιδόσεις στο σχολείο, πολύ συχνά έχουν ως αποτέλεσμα τη χαμηλή αυτοπεποίθηση και το αίσθημα μιας προδικασμένης αποτυχίας σε οποιαδήποτε δραστηριότητα και φάση της ζωής του παιδιού. Η μελέτη στο σπίτι συνδέεται άμεσα με τις επιδόσεις του παιδιού στο σχολείο.

Στην περίπτωση βέβαια που συντρέχει κάποιος κοινωνικός, ψυχοσυναισθηματικός ή αναπτυξιακός παράγοντας ο οποίος επηρεάζει τις επιδόσεις του παιδιού, η συστηματοποίηση της μελέτης στο σπίτι με έναν τρόπο σαν τον παρακάτω, ωφελεί ακόμη περισσότερο το παιδί.
Ένας συστηματοποιημένος τρόπος μελέτης θα οργανώσει και θα διευκολύνει εσάς και το παιδί σας στη μελέτη. Η σύστασή του θα πρέπει να γίνει μαζί με το παιδί, ώστε ακουστεί η γνώμη του και να αναλάβει πιο εύκολα την ευθύνη της υλοποίησής του.

Ορίστε λοιπόν μαζί, γονείς και παιδιά, τον τρόπο μελέτης:

Χώρος μελέτης: Καθιερώστε έναν συγκεκριμένο ήσυχο χώρο μελέτης ο οποίος θα αλλάζει μόνο σε έκτακτες περιστάσεις. Φροντίστε να είναι φωτεινός και στην κατάλληλη θερμοκρασία. Τα μικρά παιδιά έχουν την ανάγκη να βρίσκονται κοντά στους γονείς την ώρα που μελετούν, οπότε το σαλόνι ή η κουζίνα μπορεί να είναι στις επιλογές. Τα μεγαλύτερα παιδιά λειτουργούν καλύτερα μόνα τους οπότε κάποιο δωμάτιο μπορεί να αποτελέσει τον βασικό χώρο για τη μελέτη τους.

Οργανώστε τον χώρο κατάλληλα και συγκεντρώστε εκεί όλα τα χρήσιμα «εργαλεία» για τη μελέτη (βιβλία, βοηθήματα, γραφική ύλη κ.α.). Συγκεντρώστε όλα τα απαραίτητα, ώστε να αποφεύγεται η συχνή μετακίνηση (π.χ. εύρεση κάποιου βιβλίου ή τετραδίου). Απομακρύνετε όμως τα περιττά αντικείμενα που θα αποσπάσουν την προσοχή του παιδιού. Κρατήστε 1-2 μολύβια και όχι μια ολόκληρη κασετίνα με πολύχρωμα μολύβια και αρκουδάκια να τα συνοδεύουν.

Ώρα και διάρκεια μελέτης: Αποφασίστε μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης η οποία θα αλλάζει μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις (π.χ. 15:00-16:00 για τις μικρές τάξεις και 15:00-17:00 για τις μεγάλες). Να θυμάστε πως τα παιδιά έχουν ξυπνήσει πολύ νωρίς και όσο περνάει η ώρα τόσο θα κουράζονται και θα δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν. Η ώρα μετά το φαγητό μπορεί να είναι στις επιλογές σας όπως επίσης και η ώρα μετά από έναν σύντομο μεσημεριανό ύπνο.

Προσπαθείτε να τηρείτε τα χρονικά πλαίσια (..αυτές τις ώρες θα διαβάσεις.. πριν και μετά μπορείς να κάνεις άλλα πράγματα..). Η συνέπεια στην τήρηση του χρόνο θα δημιουργήσει μια αναγκαία ρουτίνα η οποία βοηθήσει το παιδί να οργανώσει με επιτυχία τον χρόνο του.

Τρόπος μελέτης: Ελέγξτε μαζί (στην αρχή τουλάχιστον) την τσάντα, τις εργασίες και τις υποχρεώσεις για την επόμενη ημέρα. Ο στόχος είναι σταδιακά να απεμπλακείτε από αυτή τη διαδικασία και το παιδί να αυτονομηθεί.

Ξεκινήστε από τα μαθήματα που απαιτούν γράψιμο (τα πρώτα λεπτά το παιδί είναι πιο συγκεντρωμένο). Αφήστε τα θεωρητικά μαθήματα για το τέλος.

Δώστε του χρόνο για να σκεφτεί. Όταν ζητήσει βοήθεια να του τη δώσετε βήμα-βήμα (ένα βήμα λιγότερο για εσάς, ένα βήμα περισσότερο για το παιδί σας).

Όταν δείτε πως ο ρυθμός μελέτης πέφτει, προτείνετε ένα δίλεπτο διάλειμμα για νερό, συζήτηση ή τουαλέτα. Μόλις περάσει ο χρόνος ξεκινήστε ξανά τη μελέτη.

Επιβράβευση: Φτιάξτε ένα σύστημα επιβράβευσης για την τήρηση του συστήματος μελέτης. Προσοχή, αξιολογούμε και επιβραβεύουμε την τήρηση του συστήματος, όχι τις επιδόσεις στα μαθήματα. Η τήρηση του συστήματος θα φέρει τις επιθυμητές επιδόσεις.

Για τις μικρότερες τάξεις, φτιάξτε λοιπόν ένα ημερολόγιο και καθημερινά, στο τέλος της μελέτης ζωγραφίστε ένα χαμογελαστό προσωπάκι αν όλα τηρήθηκαν σωστά, ένα αγέλαστο για τη μέση κατάσταση και ένα στενοχωρημένο όταν τα πράγματα δεν πήγαν καλά.

Ενθαρρύνετε συνεχώς το παιδί και  κάντε το να νιώθει επιτυχημένο με το παραμικρό. Εστιάστε και ενθουσιαστείτε με τη μικρή του επιτυχία. Δείτε το ποτήρι μισογεμάτο (π.χ. επιβραβεύστε το παιδί για τα σωστά ενός διαγωνίσματος και μελετήστε τα λάθη με σκοπό να μην επαναληφθούν).

Αφού τελειώσει η μελέτη προτρέψτε το παιδί σας να παίξει ή παίξτε μαζί. Το παιχνίδι είναι η τροφή της ψυχής. Στερώντας το από το παιδί είναι σα να του στερείτε το φαγητό όταν πεινάει.

Να θυμάστε πως η επιτυχία φέρνει πάντα την επιτυχία!

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

  1. Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η σχολική τάξη. Χώρος-Ομάδα-Πειθαρχεία-Μέθοδος. Αθήνα.
  1. Παντελιάδου, Σ. (2015). Η αλφαβήτα που μπερδεύει – Κοντά στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις Πεδίο.
  2. Siegler, R. (2006). Πως σκέφτονται τα παιδιά. Εκδόσεις Gutenberg.
  3. Slavin, R. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Θεωρία και πράξη. Εκδόσεις Μεταίχμιο.