kids with basketballs

Τη σημερινή εποχή όλο και περισσότεροι γονείς κατανοούν πόσο σημαντική είναι η σωματική άσκηση και ο αθλητισμός για το παιδί τους και προσπαθούν να το παροτρύνουν  σε αυτό.   Τα τελευταία χρόνια αυξάνονται τα παιδιά  που αθλούνται.

Ο αθλητισμός, τα σπορ, το κινητικό παιχνίδι βοηθάνε  το παιδί να αναπτύξει το  σώμα του και τις ικανότητες του, να συνεργάζεται ομαδικά, να κάνει φίλους, να ψυχαγωγείται. Η ενασχόληση με ένα άθλημα το βοηθάει   να  αποκτήσει μεγαλύτερη  αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, να υιοθετήσει θετικές συμπεριφορές και να πάρει αξίες για το χαρακτήρα του πολύ σημαντικές όπως για παράδειγμα την ευγενή άμιλλα.

Οι αρχαίοι πρόγονοί μας τόνιζαν την σπουδαιότητα του αθλητισμού  με τη  φράση:

Νους υγιής εν σώματι υγιεί.

Ποιά  είναι η κατάλληλη ηλικία για τα παιδιά να ξεκινήσουν ένα σπορ;

Η  ανάγκη των παιδιών για επικοινωνία και  συνάντηση με άλλα παιδιά, εκφράζεται και αναπτύσσεται μέσα  στην  παιδική  χαρά,  με το παιχνίδι, στον  παιδικό  σταθμό, στο νηπιαγωγείο και αργότερα στο σχολείο, με τις κινητικές δραστηριότητες, τα ομαδικά αθλήματα και τα  σπορ.

Τα παιδιά ήδη από τη νηπιακή ηλικία θα ξεκινήσουν το κινητικό παιχνίδι και  μπορούν να έρθουν σε επαφή με ένα σπορ, όπως για παράδειγμα το κολύμπι, αλλά με παιγνιώδη τρόπο.

Οι γονείς μπορούν να λειτουργήσουν  θετικό πρότυπο για το παιδί τους και  αρχικά μπορούν να ξεκινήσουν να κάνουν μια δραστηριότητα μαζί του.

Το 2008 το  Υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ δημοσίευσε στις Κατευθυντήριες Οδηγίες Φυσικής Δραστηριότητας,  ότι τα παιδιά και οι έφηβοι ηλικίας 6 έως 17  ετών πρέπει να  ασκούνται καθημερινά τουλάχιστον 60´, Donnelly, et all (2019).

Τα οφέλη για τα παιδιά

Η συμμετοχή των παιδιών σε αθλήματα με συστηματική  προπόνηση βοηθάει τα παιδιά να λειτουργούν σαν ομάδα με κανόνες και πειθαρχία.

Παιδιά ηλικίας 2-5 ετών

Μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά μπορούν να ανακαλύψουν τις σωματικές τους δεξιότητες και να αναπτύξουν  τη λεπτή και αδρή κινητικότητα. Μέσα από τη δημιουργικότητα του παιχνιδιού, το παιδί ανακαλύπτει τον εαυτό του όπως τονίζει ο ψυχαναλυτής παιδιών Winnicott (1971). Το παιχνίδι είναι στο επίκεντρο της παιδικής ηλικίας, είναι μια ελεύθερη δραστηριότητα που μεγαλώνοντας εξελίσσεται στα σπορ και τα αθλήματα, που βέβαια έχουν στοιχεία παιχνιδιού αλλά λειτουργούν με οργάνωση και κανόνες.

Παιδιά ηλικίας 5-12 ετών

Με τη σωματική δράση τα παιδιά αποκτούν ενδιαφέροντα, βάζουν στόχους και αναπτύσσουν πρωτοβουλίες.  Η ηλικία του δημοτικού είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τα παιδιά, ώστε να αναπτύξουν σωματικές και ψυχικές δεξιότητες. Οργανώνουν και δοκιμάζουν την ψυχική ανθεκτικότητα  που είναι από τις πιο σημαντικές πλευρές της ταυτότητάς τους, όπως αναφέρει ο παιδοψυχίατρος-ψυχαναλυτής Αλεξανδρίδης (2019). Συμμετέχοντας σε ένα άθλημα μαθαίνουν να αντέχουν το άγχος, να αναγνωρίζουν τη δύναμη του αντιπάλου, να διαχειρίζονται τις ήττες, να προσπαθούν, να έχουν υπομονή αλλά και επιμονή, να ανακάμπτουν  γρήγορα και να βρίσκουν λύσεις.

Σε αυτήν την ηλικία, η φυσική δραστηριότητα βοηθάει το σώμα και ιδιαίτερα  τα οστά και τους μυς,  την ανάπτυξη του εγκεφάλου, το νευρικό σύστημα , την  όραση και την ακοή  και προάγει την καλή υγεία αλλά και την ανάπτυξη τις αντίληψης των μαθητών Donnelly et all (2019).

Με τον αθλητισμό  επίσης μειώνεται η παθητική στάση, όπως μπροστά στην τηλεόραση ή στον υπολογιστή.

Εφηβεία

Ο αθλητισμός  μαθαίνει στους εφήβους  να φροντίζουν το σώμα τους και να ακολουθούν  έναν υγιεινό τρόπο ζωής και αυτό γίνεται  η προστασία από κακές συνήθειες, για παράδειγμα κάπνισμα και αλκοόλ.

Επιπλέον, ο  αθλητισμός με τα ευγενή συναισθήματα που προάγει, γίνεται και η ασπίδα  κατά του σχολικού εκφοβισμού.

Συμβουλές για  γονείς

  • Επιτρέψτε στο παιδί σας να επιλέξει εκείνο το άθλημα που του αρέσει, ανάλογα με την κλίση  του και δώστε του χρόνο να δοκιμάσει αν του ταιριάζει.
  • Μην πιέζετε το παιδί σας να αποδώσει περισσότερο από εκείνο που μπορεί, και μην το παροτρύνετε να επιλέξει αυτό που εσείς θα θέλατε, σύμφωνα με τις δικές σας φιλοδοξίες και επιθυμίες.
  • Να είστε υποστηρικτικοί συναισθηματικοί απέναντι στο παιδί σας, να τα περιμένετε με μια μεγάλη αγκαλιά και κατά τη διάρκεια του αγώνα αλλά και σε όλη την προσπάθεια τους.
  • Να μην το κρίνετε αυστηρά σε μια αποτυχία του αλλά να το ενθαρρύνετε να προσπαθήσει ξανά.
  • Να εξηγήσετε στο παιδί σας τα οφέλη της φυσικής δραστηριότητας και τη σημασία της σωστής διατροφής.
  • Να έχετε πάντα στο μυαλό σας αυτό που έλεγαν και οι αρχαίοι μας πρόγονοι, ότι η άθληση βοηθάει το σώμα να είναι σε ισορροπία με το νου.
  • Η εκτόνωση και η σωματική έκφραση θα βοηθήσει το παιδί να είναι πιο ήρεμο και να αποδώσει περισσότερο στη μάθηση και στο πρόγραμμα του σχολείου.
  • Να έχετε συνεργασία με τον γυμναστή του παιδιού στο σχολείο ή τον προπονητή του.
  • Όταν το παιδί δείχνει απροθυμία στην άθληση, προσπαθήστε να δείτε τι συμβαίνει. Μπορεί να κρύβεται ένας φόβος αποτυχίας.
  • Ενισχύστε το να παίρνει μέρος και σε ομαδικά αθλητικά παιχνίδια και δραστηριότητες,  όπως το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ,  γιατί θα το βοηθήσουν πολύ στην κοινωνικοποίηση του, να εκφράζει υγιή ανταγωνισμό και να ελέγχει τις παρορμήσεις του.

Τις τελευταίες δεκαετίες με την πρόοδο των επιστημών έχει δοθεί έμφαση κυρίως  στη νοητική ανάπτυξη των παιδιών. Με τον αθλητισμό ας δώσουμε ξανά το όραμα στα παιδιά μας για ένα ισορροπημένο σώμα- νου.

 

Βιβλιογραφία

  1. Αλεξανδρίδης, Α. ( 2019).  Χτίζοντας  ταυτότητα. Σχολή ανήσυχων γονέων. Ίκαρος, Αθήνα.
  2. Donnelly, Fr., Mueller, Suz., Gallahue, D.(2019). Αναπτυξιακή φυσική αγωγή για όλα τα παιδιά: Από τη Θεωρία στην Πράξη. University Press Studio, Θεσσαλονίκη.
  3. Winnicott, W. D. (1971). Playing and Reality, Ελλ. Εκδ. Το παιδί, το παιχνίδι και η πραγματικότητα, μετ. (Γ. Κωστόπουλος), Καστανιώτης, Αθήνα 1980.