Δραματοθεραπεία για παιδιά: Ό,τι πρέπει να γνωρίζετε

δραματοθεραπεία

Η δραματοθεραπεία είναι μια μορφή έκφρασης που έχει τις ρίζες της στη θεατρική τέχνη, βασίζεται στο θέατρο, στη θεωρία του παιχνιδιού και των ρόλων. Είναι η εφαρμογή της θεατρικής τέχνης σε κλινικό, θεραπευτικό και κοινωνικό πλαίσιο που έχει ως στόχο την πρόληψη και την ανάπτυξη της ψυχικής υγείας. Έχει ως θεωρητικό υπόβαθρο την αναπτυξιακή ψυχολογία και την ψυχανάλυση και εφαρμόζεται, σε ομαδικά και ατομικά πλαίσια, σε παιδιά και ενήλικες.

Η αναπτυξιακή ψυχολογία βασίζεται και ασχολείται με τον τρόπο που τα παιδιά παίζουν, θεωρώντας το παιχνίδι ως τον κύριο άξονα της ανάπτυξής τους. Το παιχνίδι είναι ο πρόδρομος της ανάπτυξης του δράματος και η δραματοθεραπεία έρχεται να αξιοποιήσει την ικανότητα αυτή του παιδιού να παίζει, βοηθώντας το μέσα από την έκφραση να εξερευνήσει τον εαυτό του, να εμπλουτίσει την φαντασία του, να αναπτύξει τη δημιουργικότητά του, να ανακαλύψει καινούργιους τρόπους επικοινωνίας και έκφρασης. Ιδιαίτερα για τα παιδιά, το παιχνίδι είναι μια πρόβα ζωής, μια δοκιμή των ικανοτήτων τους αλλά και μια ανάπτυξη των δυνατοτήτων τους, πριν βγουν στη σκηνή της ζωής.

Οι μέθοδοι της δραματοθεραπείας περιλαμβάνουν κίνηση, φωνή, χορό, θεατρικά παιχνίδια, μαριονέτες και μάσκες, παίξιμο ρόλων, αυτοσχεδιασμό, επεξεργασία ιστοριών.

Μπορούν να χρησιμοποιηθούν παιχνίδια, μουσικά όργανα, κοστούμια όπου τα παιδιά θα μπορούν να ντυθούν για να ενσαρκώσουν ρόλους. Ένα άλλο μέσο έκφρασης είναι και η ζωγραφική, καθώς και όλες οι τεχνικές που προέρχονται από το θέατρο, προκειμένου να διευκολύνουν τη λεκτική και μη λεκτική έκφραση.

Ο κεντρικός άξονας όμως είναι το παιχνίδι ρόλων.

Δραματοθεραπεία για παιδιά: Ό,τι πρέπει να γνωρίζετε

Τα παιδιά μπορούν να πάρουν ρόλους μέσα από παραμύθια, μύθους, θεατρικά κείμενα ή ιστορίες της καθημερινότητας και να αυτοσχεδιάσουν. Ο δραματοθεραπευτής, αφού κατανοήσει τις ανάγκες των μελών της ομάδας, θα επιλέξει το κατάλληλο παραμύθι, θεατρικό έργο και ανάλογα με τις δυνατότητές τους θα χρησιμοποιήσει μέσα, τρόπους, παιχνίδια, υλικά για να διευκολύνει τα παιδιά να εκφραστούν.

Τα παραμύθια βοηθούν τα παιδιά, μέσα από το παιχνίδι ρόλων, να πραγματεύονται έμμεσα τα βασικά διαχρονικά θέματα τα οποία απασχολούν το καθένα (ζωή, θάνατος, οικογένεια, ενηλικίωση) και είναι πλούσια σε ήρωες και χαρακτήρες, διευκολύνοντας το παιχνίδι ρόλων στη δραματοθεραπευτική συνεδρία. Έτσι πλουτίζουν και αναπτύσσουν τη φαντασία, διευκολύνουν την ταύτιση με τον ήρωα, έχουν αίσιο τέλος και προπάντων, λειτουργούν με τον τρόπο σκέψης που κατανοούν τα παιδιά.

Μέσα από τους ρόλους, τα παιδιά μπορούν να φανταστούν, να βιώσουν συναισθήματα, να εκφράσουν επιθυμίες, φόβους, άγχη και να ανταγωνιστούν με ευγενή άμιλλα. Η χαρά που θα αντλήσουν παίζοντας αυτούς τους ρόλους, θα τα οδηγήσει στη δημιουργικότητα, στην κοινωνικοποίηση, στην ομαδική συνεργασία και στην επικοινωνία.

Μέσα στο πλαίσιο της δραματοθεραπευτικής συνεδρίας όμως, μπαίνουν όρια και κανόνες για να συνυπάρχει η ομάδα.

Τα όρια αφορούν τον χρόνο, τον χώρο, τη συμπεριφορά και τις ίσες ευκαιρίες. Η κάθε συνεδρία έχει μια βασική δομή με αρχή – μέση -τέλος. Στην αρχή, όλη η ομάδα κάθεται στον κύκλο και ξεκινάει η συζήτηση με ιδέες και θέματα που απασχολούν το κάθε παιδί. Ακούω με προσοχή τις ανάγκες και τα θέματα των παιδιών και μετά περνάμε στην προθέρμανση. Ακολουθούν ασκήσεις σώματος, κίνησης, φωνής, εμπιστοσύνης. Στη συνέχεια θα γίνει το παιχνίδι ρόλων μέσα απο το παραμύθι ή το θεατρικό έργο που θα επιλέξω, όπου το κάθε παιδί θα πάρει το ρόλο του. Στο τέλος της δραματοποίησης, γίνονται ασκήσεις για να βγουν τα παιδιά από το ρόλο τους και να επιστρέψουν στην καθημερινή τους πραγματικότητα. Μετά, μαζευόμαστε όλοι σε έναν κύκλο και τα παιδιά μοιράζονται με την ομάδα αυτά που έχουν νιώσει και έχουν σκεφτεί όταν έπαιζαν το ρόλο τους. Σε αυτό το στάδιο, μπορούν να αναστοχαστούν, να κατανοήσουν περισσότερο, να εκφράσουν την άποψή τους για τους ρόλους τους και να μιλήσουν για την εμπειρία τους. Όλα αυτά δημιουργούν το αίσθημα της ασφάλειας, έτσι ώστε να μπορέσουν να εκφραστούν όσο γίνεται καλύτερα.

Κλείνοντας θα αναφερθώ σε αυτό που τονίζει ο Βruno Bettelheim (1995), ότι το πιο σημαντικό είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να εμπλουτίσουν τη φαντασία και τις δεξιότητές τους, για να δώσουν νόημα στη ζωή τους.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Bettelheim B., Η γοητεία των παραμυθιών, μτφρ. Ε. Αστερίου, Γλάρος, Αθήνα, 1995.
Σας άρεσε αυτό το άρθρο;
Με την εγγραφή σας στη Frezyland μπορείτε να απολαύσετε περισσότερη αρθρογραφία προσαρμοσμένη στις ανάγκες σας, ενώ ταυτόχρονα επιβραβεύεστε με 45 πόντους!

Κάντε και εσείς το σχόλιό σας

τέλειο!

οτι καλυτερο για τα παιδια

Πολύ καλο