Αρκεί η φράση «θρεπτικές τροφές για παιδιά» να είναι οδηγός για το μενού που θα επιλέξουν να τους προσφέρουν οι γονείς τους; Ή μήπως πίσω από τις τέσσερις αυτές λέξεις κρύβονται και κάποιες παράμετροι που μπορούν να κάνουν όλη τη διαφορά;

 

1. Είναι θρεπτικό. Είναι όμως και γευστικά αρεστό; Θα ακούσετε τους ειδικούς για τον ρόλο της διατροφής στην υγεία ή της επιστήμης της διατροφής να συμφωνούν πως τα παιδιά είναι σημαντικό να καταναλώνουν τροφές από όλες τις ομάδες της πυραμίδας και πως οι γευστικοί κάλυκες, στα πρώτα χρόνια της ζωής τους, μπορούν να διαμορφωθούν σε πολύ μεγάλο βαθμό. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και ένα παιδί που ακολουθεί αυτό το ιδανικό, πλουραλιστικό πρόγραμμα διατροφής, μπορεί να μην καταφέρει να αγαπήσει (ή να απεχθάνεται εξαρχής) κάποιες τροφές που είναι όμως θρεπτικές. Στην περίπτωση αυτή, το να πιέσουμε το παιδί να καταναλώσει πάση θυσία το συγκεκριμένο πιάτο, μπορεί να έχει ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα: να του δημιουργήσουμε άρνηση προς το φαγητό, καλλιεργώντας μια κακή (η και παθογενή) σχέση μαζί του που μπορεί να το συνοδεύει και στην ενήλικη ζωή του, ενεργοποιώντας άλλα προβλήματα διατροφικού ή ψυχολογικού υπόβαθρου. Αν μία θρεπτική τροφή είναι αναγκαίο να υπάρχει στο μενού του παιδιού αλλά δεν αρέσει με τίποτα η γεύση της, δοκιμάζουμε να αντικαταστήσουμε την τροφή με άλλη, της ίδιας οικογένειας με ισάξια ή παρόμοια θρεπτική αξία, συμβουλευμένοι πάντα έναν διαιτολόγο-διατροφολόγο.

 

2. Η θρέψη ορίζεται αλλά και επηρεάζεται αμφίδρομα από την ποσότητα. Δεν έχουν όλες οι θρεπτικές τροφές την ίδια ποσόστωση σε βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και λοιπά ωφέλιμα συστατικά. Η σωστή ποσότητα, εκτός ότι θα ορίσει το πιθανό όφελος αυτών τροφών, χρειάζεται προσοχή. Όλες οι ωφέλιμες τροφές δεν έχουν γραμμική σχέση με το όφελός τους στην υγεία του παιδιού. Με απλά λόγια, η ποσότητα ορίζει τη θρέψη αλλά με ισορροπία μερίδας για την ηλικία. Επίσης, πολύ σημαντική είναι και η συχνότητα κατανάλωσής τους. Πώς θα ευνοήσει ένα παιδί ακόμα και η θρεπτικότερη τροφή στον κόσμο, αν μπαίνει στο πιάτο του σποραδικά μέσα στη βδομάδα ή τον μήνα;

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

foods

 

3. Η θρεπτική πυκνότητα δεν κρύβεται μόνο στο μεσημεριανό. Πολύ συχνά στις οικογένειες, η έμφαση δίνεται κυρίως στο μεσημεριανό γεύμα, ως μέσο για να προσλάβει το παιδί τα αναγκαία θρεπτικά στοιχεία. Όμως, στην πραγματικότητα, η ωφέλιμη διατροφικά οδός για το παιδί «χτίζεται» από όλα τα μενού συνολικά μέσα στη μέρα του, τα κυρίως γεύματα αλλά και τα ενδιάμεσα. Και βέβαια, δεν είναι αμελητέος και ο ρόλος των σνακ που επίσης, μπορούν να περικλείουν έναν διατροφικό «θησαυρό».

 

4. Μιμούμαι το πιάτο της μαμάς και του μπαμπά. Θυμηθείτε πως τα παιδιά έχουν την τάση να ακολουθούν συμπεριφορές αντί για συμβουλές. Αν λοιπόν, ως γονείς, τα παροτρύνουμε με τα λόγια μας να αγαπήσουν τα θρεπτικά μενού αλλά βλέπουν εμάς τους ίδιους να καταναλώνουμε πρόχειρες, γρήγορες, υπερ-επεξεργασμένες τροφές, τότε πιθανότατα θα αντιγράψουν το δικό μας παράδειγμα, κάνοντας βήματα απομάκρυνσης από μία ισορροπημένη και γεμάτη θρέψη διατροφή.

Συμπερασματικά, αξίζει να «κρατήσουμε» πως όταν εντάσσουμε μία θρεπτική τροφή για παιδιά στο junior μενού της οικογένειας, έχει σημασία να ελέγξουμε αν πληροί τις 4 προϋποθέσεις που θα την κάνουν ένα αληθινά ωφέλιμο πιάτο και όχι απλώς, επειδή το υπόσχεται το όνομά της.