Παιδική Παχυσαρκία: Tips για ισορροπημένη διατροφή

Παιδική παχυσαρκία

Κόκκινο έχουν χτυπήσει τα ποσοστά παχυσαρκίας στην Ελλάδα τόσο στα παιδιά, με 44% των αγοριών και 38% των κοριτσιών να είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα, όσο και στους ενήλικες που αγγίζουν το 60%. Δυστυχώς η παιδική παχυσαρκία αποτελεί ένδειξη για την υγεία του παιδιού στην ενήλικη ζωή. Πιο συγκεκριμένα, ένα παχύσαρκο παιδί διατρέχει 2 με 10 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να είναι παχύσαρκος σαν ενήλικας, σε σχέση με ένα παιδί υγιούς βάρους. Τα καλά νέα είναι ότι εμείς οι γονείς μπορούμε να αναστρέψουμε αυτά τα ποσοστά, φροντίζοντας την διατροφή του παιδιού μας. Η ισορροπημένη διατροφή στις μικρές ηλικίες αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την ανάπτυξη μιας υγιούς σχέσης με το φαγητό, που θα κρατήσει μια ζωή.

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν;  «Το παιδί μου δεν δοκιμάζει τίποτα καινούργιο!»

  • Η αναγνώριση των γεύσεων ξεκινά από την μήτρα (μέσω του αμνιακού υγρού) και το θηλασμό (μέσω του μητρικού γάλακτος). Είναι τρομερά σημαντικό λοιπόν τόσο στην εγκυμοσύνη όσο και κατά τον θηλασμό, να ακολουθούμε μία διατροφή πλούσια σε ποικιλία φρούτων και λαχανικών. Έρευνες έχουν δείξει πως όταν η μαμά καταναλώνει ποικιλία φρούτων και λαχανικών στην εγκυμοσύνη ή στο θηλασμό, το παιδί αποδέχεται πολύ ευκολότερα καινούργιες γεύσεις.
  • Το στάδιο του απογαλακτισμού είναι πολύ κρίσιμο για την εισαγωγή νέων γεύσεων. Σύμφωνα με έρευνες, όταν ένα παιδί στον απογαλακτισμό, καταναλώσει ένα συγκεκριμένο λαχανικό σε 8 συνεχόμενα γεύματα, τότε η προτίμησή του προς αυτό, αυξάνεται. Όταν καταναλώσει μια ποικιλία λαχανικών τότε αυξάνεται η αποδοχή του και η προσαρμοστικότητά του σε νέες γεύσεις.
  • Παρουσιάζουμε μικρές ποσότητες νέων τροφών σαν συνοδεία γνωστών. Αν το παιδί απορρίψει τη νέα τροφή, δεν επιμένουμε, την ξαναεμφανίζουμε αργότερα. Οι ειδικοί λένε πως χρειάζονται 5-15 δοκιμές, ώστε το παιδί να τη μάθει και να την αποδεχτεί.
  • Το παιδί δείχνει πάντα προτίμηση στη γεύση που του είναι γνώριμη. Στο χέρι μας είναι λοιπόν να του μάθουμε τις υγιεινές τροφές. Εάν του προσφέρουμε τρόφιμα υψηλά σε ζάχαρη και ενέργεια, καθώς όλοι μας έχουμε μια έμφυτη προτίμηση προς αυτά, τότε δύσκολα θα μπορέσουμε να το αναστρέψουμε. Καλό είναι, επομένως, να καθυστερήσουμε την εισαγωγή επεξεργασμένων τροφίμων στην ζωή των παιδιών.
  • Αποτελούμε παράδειγμα για το παιδί μας, καθώς μας μιμείται. Πρέπει να μας βλέπει να κάνουμε σωστές επιλογές και να έχουμε καλή σχέση με το φαγητό. Δεν εκφράζουμε απέχθεια προς κάποιο φαγητό.
  • Παροτρύνουμε το παιδί να συμμετέχει στα ψώνια και στη μαγειρική (όσο γίνεται). Όσα περισσότερα μάθει για το φαγητό τόσο ευκολότερη θα γίνει η αποδοχή του προς αυτό.
  • Δεν χρησιμοποιούμε το φαγητό σαν μέσο επιβράβευσης. Για παράδειγμα, «αν φας το μπρόκολο, μετά έχει παγωτό». Παρότι αυτό θα αυξήσει την κατανάλωση του μπρόκολου, το πιθανότερο είναι το παιδί να αυξήσει ακόμα πιο πολύ την προτίμησή του προς το παγωτό και την απέχθεια του προς το μπρόκολο.

«Φάε όλο σου το φαγητό» ή «απαγορεύονται τα γλυκά»

  • Αποδεχόμαστε τις έντονες προτιμήσεις του παιδιού. Προσφέρουμε μια γκάμα υγιεινών επιλογών, ισορροπημένα πιάτα, αλλά αφήνουμε το παιδί να αποφασίσει τι και πόσο θα φάει. Η όρεξη του παιδιού σε αυτές τις ηλικίες διαφέρει από μέρα σε μέρα.
  • Δεν γινόμαστε πιεστικοί με την ποσότητα, καθώς αναγκάζουμε το παιδί να παρακούσει το αίσθημα του κορεσμού. Είναι σημαντικό το παιδί να μάθει να επικοινωνεί και να κατανοεί το σώμα του. Έτσι θα αναπτύξει σωστή σχέση με το φαγητό. Με την πίεση μπορεί να προκληθεί απώλεια ελέγχου (λαιμαργίες, υπερφαγίες, απέχθεια προς κάποιο τρόφιμο κ.α.)
  • Δεν θέτουμε απαγορεύσεις. Τα απαγορευμένα τρόφιμα γίνονται ακόμα πιο ελκυστικά στα μάτια των παιδιών και η στέρηση μόνο μπούμερανγκ μπορεί να μας γυρίσει. Περιορίζουμε την κατανάλωση τους σε 1 φορά την εβδομάδα.

Καθημερινά Tips!

  • Παρέχουμε 3 γεύματα και 2 ενδιάμεσα σνακ. Προσπαθούμε να καθιερώσουμε συγκεκριμένες ώρες αλλά δεν επιμένουμε εάν το παιδί δεν πεινάει.
  • Σερβίρουμε πιάτα πολύχρωμα, με πολλές διαφορετικές γεύσεις, υφές και σχήματα. Έτσι κάνουμε πιο ενδιαφέρον το πιάτο και το παιδί δεν βαριέται.
  • Καθόμαστε (όσο το δυνατόν συχνότερα) οικογενειακά στο τραπέζι. Παροτρύνουμε το παιδί να φάει μόνο του, με τα χεράκια ή αργότερα με πιρουνάκι. Έτσι θα αποφασίσει μόνο του τι, πόσο και σε τι ρυθμό θα φάει. Αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς συμβάλλει στη σωστή επικοινωνία του με το σώμα του. Αφιερώνουμε πολλή ώρα στο γεύμα του παιδιού και είμαστε ήρεμοι.
  • Φροντίζουμε να υπάρχουν προμήθειες υγιεινών επιλογών στο σπίτι, σε προσιτά σημεία στην κουζίνα και έτοιμα για κατανάλωση (κομμένα και πλυμένα λαχανικά, πλυμένα φρούτα κ.λπ.). Έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά επιλέγουν τρόφιμα που βρίσκουν εύκολα στο σπίτι και δεν χρειάζονται προετοιμασία.
  • Αποφεύγουμε την έκθεση του παιδιού στις διαφημίσεις τροφίμων της τηλεόρασης, καθώς αυξάνεται η προτίμησή του για επεξεργασμένα τρόφιμα, υψηλά σε ζάχαρη, αλάτι και λιπαρά.
  • Δεν τρώμε ποτέ μπροστά στην τηλεόραση, το λάπτοπ ή το τάμπλετ. Η προσοχή μας αποσπάται και δεν καταγράφουμε τι τρώμε με αποτέλεσμα να νιώθουμε πως δεν χορταίνουμε.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. OECD (2017). Obesity Update 2017. [online] Available at: https://www.oecd.org/els/health-systems/Obesity-Update-2017.pdf [Accessed 11 Jun. 2018].
  2. OECD (2015), Health at a Glance 2015: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. [Accessed 9 Jun. 2018]. Available from:http://www.oecd.org/health/health-systems/health-at-a-glance-19991312.htm
  3. Singh, Amika S., et al. “Tracking of childhood overweight into adulthood: a systematic review of the literature.” Obesity reviews5 (2008): 474-488.
  4. Park, Min Hae, et al. “The impact of childhood obesity on morbidity and mortality in adulthood: a systematic review.” Obesity reviews11 (2012): 985-1000.
  5. Hausner, Hélène, et al. “Flavour learning in babies: The role of breastfeeding.” Chemical Senses. Vol. 36. Oxford University Press, 2010
  6. Mennella, Julie A., Coren P. Jagnow, and Gary K. Beauchamp. “Prenatal and postnatal flavor learning by human infants.” Pediatrics6 (2001): e88-e88.
  7. Gerrish, Carolyn J., and Julie A. Mennella. “Flavor variety enhances food acceptance in formula-fed infants–.” The American journal of clinical nutrition6 (2001): 1080-1085.
  8. Cooke, Lucy J., and Jane Wardle. “Age and gender differences in children’s food preferences.” British Journal of Nutrition5 (2005): 741-746.
  9. Johnson, S. L., L. McPhee, and L. L. Birch. “Conditioned preferences: young children prefer flavors associated with high dietary fat.” Physiology & behavior6 (1991): 1245-1251.
  10. Lepper, Mark R., David Greene, and Richard E. Nisbett. “Undermining children’s intrinsic interest with extrinsic reward: A test of the” overjustification” hypothesis.” Journal of Personality and social Psychology1 (1973): 129.
  11. Birch, Leann Lipps, Diane Wolfe Marlin, and Julie Rotter. “Eating as the” means” activity in a contingency: effects on young children’s food preference.” Child development(1984): 431-439.
  12. Newman, Joan, and Alan Taylor. “Effect of a means-end contingency on young children’s food preferences.” Journal of experimental child psychology2 (1992): 200-216.
  13. Gregory, Jane E., Susan J. Paxton, and Anna M. Brozovic. “Pressure to eat and restriction are associated with child eating behaviours and maternal concern about child weight, but not child body mass index, in 2-to 4-year-old children.” Appetite3 (2010): 550-556.
  14. Birch, Leann L., et al. “Confirmatory factor analysis of the Child Feeding Questionnaire: a measure of parental attitudes, beliefs and practices about child feeding and obesity proneness.” Appetite3 (2001): 201-210.
  15. Cullen, Karen Weber, et al. “Availability, accessibility, and preferences for fruit, 100% fruit juice, and vegetables influence children’s dietary behavior.” Health Education & Behavior5 (2003): 615-626.
  16. Halford, Jason CG, et al. “Effect of television advertisements for foods on food consumption in children.” Appetite2 (2004): 221-225.
  17. Robinson, Thomas N. “Television viewing and childhood obesity.” Pediatric Clinics of North America4 (2001): 1017-1025.
Σας άρεσε αυτό το άρθρο;
Με την εγγραφή σας στη Frezyland μπορείτε να απολαύσετε περισσότερη αρθρογραφία προσαρμοσμένη στις ανάγκες σας, ενώ ταυτόχρονα επιβραβεύεστε με 45 πόντους!

Κάντε και εσείς το σχόλιό σας

Όσες περισσότερες τροφές μάθει το μωρο από μικρό, τόσο καλύτερα θα τρώει μεγαλώνοντας!!

Δυστυχως τα τελευταια χρονια η παιδικη παχυσαρκια εχει χτυπησει κοκκινο.Θελει προσοχη λοιπον τι δινουμε στα παιδια μας.

Να μην φοβόμαστε να δίνουμε διάφορα φαγητά στο παιδί να μαθαίνει τις γεύσεις!

Ευχαριστούμε για τις συμβουλές

Good

Παν μετρον αριστον ειναι πολυ σημαντικο ναι να προσεχουμε τι διατροφη των παιδιων μας αλλα οχι να στερουμε και πραγματα γιατι νετα εχουμε αντιθετα αποτελεσματα

Το παιδί λειτουργεί μιμητικα τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Στο μέτρο που οι γονείς δίνουν το παράδειγμα της φυσιολογικής μετρημένη διατροφής, καλλιεργειται στο παιδί ή συνήθεια της κατανάλωσης υγιεινών τροφών.