kids doing music lessons

Θέλετε να φέρετε σε επαφή το παιδί σας με τον κόσμο της μουσικής και αναρωτιέστε ποιο μουσικό όργανο να ξεκινήσει; Πέρα από τις επιθυμίες και τις προτιμήσεις, τις δικές σας ως γονιών και του παιδιού, υπάρχουν και κάποιες παράμετροι που χρειάζεται να λάβετε υπόψη για να πάρετε μία απόφαση βασισμένη (και) σε λογικά κριτήρια.

Κριτήριο πρακτικότητας:

Τι όργανο ταιριάζει στην ηλικία, τη σωματική διάπλαση, τις σωματικές ικανότητες και τις κινητικές δεξιότητες του παιδιού μου;

Σκεφτείτε πώς θα κρατάει και θα μεταφέρει το παιδί το μουσικό όργανο. Οι κιθάρες, για παράδειγμα, είναι ένα υπέροχο πρώτο μουσικό όργανο εκμάθησης αλλά είναι μεγάλες για να τις κρατήσει ένα πολύ μικρό παιδί. Αντίθετα, το φλάουτο, το βιολί, το γιουκαλίλι διαθέτουν εύκολα διαχειρίσιμο μέγεθος και είναι μετακινήσιμα. Υπάρχουν βέβαια και άλλες επιλογές οργάνων, όπως πιάνο και ντραμς που υπάρχουν ήδη στο χώρο εκμάθησής τους και δεν χρειάζεται να μεταφέρονται σε κάθε μάθημα. Το ύψος του μουσικού οργάνου σε σχέση με αυτό του παιδιού, είναι επίσης σημαντικό κριτήριο. Ένα μικρόσωμο παιδί π.χ., πιθανότατα δεν θα έχει το αναγκαίο μήκος χεριού για να παίξει τρομπόνι ή τσέλο. Σκεφτείτε όμως και την παράμετρο «μυϊκή δύναμη». Κάποια όργανα είναι πολύ βαριά και αν το παιδί δεν μπορεί καν να τα μεταφέρει, μπορεί να δυσκολευτεί στην εκμάθησή τους. Η τρομπέτα ή το μπάσο, λόγου χάρη, είναι πιο αποτελεσματικό να παίζονται από μεγαλύτερα παιδί με περισσότερη σωματική δύναμη. Θυμηθείτε ακόμα πως τα πολύ μικρά παιδιά τώρα μαθαίνουν να καλλιεργούν τις λεπτές κινητικές τους δεξιότητες. Τώρα μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τα δάχτυλα και τα χέρια τους για μικρές κινήσεις που απαιτούν καλό συντονισμό. Αν δεν έχουν καταφέρει να πιάσουν ακόμα σωστά το μολύβι, πώς θα μπορέσουν να χειριστούν τις χορδές ενός οργάνου; Όσο για την επιλογή ενός πνευστού οργάνου, εδώ τα κριτήρια έχουν να κάνουν με το στόμα του παιδιού και την αντοχή του στην εκπνοή του αέρα:  υπάρχουν αναπνευστικά προβλήματα (π.χ. άσθμα); Φοράει το παιδί σιδεράκια που θα δυσκολέψουν ενδεχομένως το φύσημα σε ένα μουσικό όργανο με στενό στόμιο; Τέλος, μέσα σε όλα αυτά, υπάρχει και ο παράγοντας «φροντίδα του μουσικού οργάνου» που επίσης βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την ηλικία του παιδιού (αν υποθέσουμε ότι η εκμάθηση του οργάνου περιλαμβάνει και τη στάση υπευθυνότητας απέναντι στο αντικείμενο).

 

Κριτήριο χρονικής δέσμευσης

Σκοπεύετε να ξεκινήσετε ένα μουσικό όργανο απλώς για να απασχοληθεί το παιδί βραχυπρόθεσμα με κάτι καλλιτεχνικό και να φτάσει έστω σε ένα μίνιμουμ επίπεδο γνώσης ή ο στόχος είναι να συνεχίσει για καιρό τη διδασκαλία μέχρι να κατακτήσει πλήρως την οργανοπαιξία; Ανάλογα με τον στόχο σας, μπορείτε να επιλέξετε ένα όργανο με πιο εύκολη και γρήγορη ή πιο απαιτητική και χρονοβόρα εκμάθηση. Διερευνήστε και τις προθέσεις του παιδιού. Κάποια παιδιά, όταν αντιληφθούν πόση εξάσκηση απαιτεί το να μάθεις ένα μουσικό όργανο τα παρατάνε ενώ άλλα αφοσιώνονται εξαρχής με όλο τους το είναι.

 

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

family having fun

Κριτήριο οικονομικό

Με δεδομένο πως η εκμάθηση μουσικού οργάνου δεν είναι υπόθεση 1-2 μηνών, αν σκέφτεστε να κάνετε μία μακροπρόθεσμη επένδυση στις μουσικές γνώσεις του παιδιού, η οικονομική πλευρά έχει μεγάλη αξία και θα μετρήσει στη «ζυγαριά» της απόφασής σας του «τι μουσικό όργανο να μάθει το παιδί μου».

 

Κριτήριο ιδιοσυγκρασία παιδιού

Ως γονείς, ξέρετε καλύτερα απ’ τον καθένα την προσωπικότητα και τις προτιμήσεις του του παιδιού σας. Αν, για παράδειγμα, αγαπά τον «δυνατό παλμό», τις έντονες καταστάσεις τη δυνατή μουσική, τους διαπεραστικούς ήχους, μπορεί να του ταιριάζει να μάθει ντραμς ενώ για μία πιο ρομαντική φύση, ίσως το βιολί ή το πιάνο είναι πιο ταιριαστά.

 

Κάντε τις παραπάνω παραμέτρους «τροφή για σκέψη», σκεφτείτε τις ιδανικές επιλογές για το παιδί και την οικογένειά σας και καλή αρχή στο μουσικό σας ταξίδι.