preschool children playing

Η γνωστική ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία αφορά το επίπεδο της ικανότητα των παιδιών ηλικίας 2 έως 6 ετών να αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους, τον τρόπο δηλαδή που σκέπτονται, μαθαίνουν και αντιλαμβάνονται. Η ηλικία αυτή είναι μια ευαίσθητη περίοδος που παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των προτύπων και των μοτίβων συμπεριφοράς που θα ακολουθήσουν αργότερα τα παιδιά. Η γνωστική ανάπτυξη ακόμα και για την ίδια ηλικία των παιδιών, υπολογίζεται ως εύρος και αυτό είναι που μας δείχνει ότι δεν πρέπει να απαιτούμε από όλα τα παιδιά το ίδιο επίπεδο και την ίδια ταχύτητα.

Στην ηλικία αυτή,  τα παιδιά αναπτύσσουν πολύ έντονα τη γλώσσα κάτι που τα διευκολύνει στη γενικότερη κατανόηση και αλληλεπίδραση με τον κόσμο. Την ίδια περίοδο αυξάνεται και το επίπεδο προσοχής τους αλλά και η κατανόηση τους σε μαθηματικές έννοιες, όπως οι αριθμοί και τα σχήματα. Παρατηρούμε με μεγάλο θαυμασμό το γεγονός ότι αντιγράφουν πάρα πολύ εύκολα όσα κάνουν οι υπόλοιποι αλλά και τις πάρα πολλές ερωτήσεις του τύπου «γιατί;» που κάνουν και αυτό συνδέεται με την μεγάλη ανάπτυξη της παρατηρητικότητάς τους όσον αφορά τους ανθρώπους αλλά και τη γενικότερη λειτουργία και σύνδεση με τον κόσμο γύρω τους. Ταυτόχρονα όμως, τα παιδιά αυτής της ηλικίας μπορούν να επικεντρωθούν μόνο στη μία πλευρά των γεγονότων, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να αντιληφθούν ακόμα πλήρως τη λογική σφαιρικότητα που διέπει τα πράγματα γύρω μας.

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

family with two kids ready to go

Σημαντικό κομμάτι της γνωστικής ανάπτυξης είναι και οι κοινωνικές δεξιότητες που αναπτύσσουν τα παιδιά. Ήδη από τα 2, αρχίζουν και αντιδρούν στην προσπάθεια οριοθέτησης των γονέων τους, κάτι που γίνεται βέβαια για να επιβεβαιώσουν αν όντως ισχύουν τα όρια που τους προσφέρουν ασφάλεια. Παράλληλα, έχουν ακόμα την αίσθηση της παντοδυναμίας που τους οδηγεί να πιστεύουν πως η δική τους συμπεριφορά και στάση είναι ικανή να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον κόσμο γύρω τους, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ενοχές και φοβίες σε ορισμένα αρνητικά γεγονότα (π.χ. αρρώστια, θάνατος, διαζύγιο κ.ά.). Την ίδια στιγμή αναπτύσσουν ακόμα περισσότερο την ικανότητά τους να αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα και των ίδιων αλλά και των γύρω τους, βασικό στοιχείο για την κοινωνικοποίηση τους.

Τα χαρακτηριστικά αυτά που αποκτούν ή αναπτύσσουν τα παιδιά με την γνωστική τους ανάπτυξη δεν είναι σταθερά ή συγκεκριμένα και δεν χρειάζεται να ανησυχούμε αν δούμε ότι ένα παιδί δεν έχει αναπτύξει κάποιο χαρακτηριστικό το ίδιο γρήγορα με ένα άλλο παιδί. Η δημιουργία συναισθηματικά ασφαλούς περιβάλλοντος και η διατήρηση μιας σωστής για την ηλικία του παιδιού, πορείας θα το βοηθήσει στο να αναπτυχθεί ακόμα και αν γίνει με τον δικό του προσωπικό ρυθμό. Είναι χρήσιμο για τους γονείς να γνωρίζουν ορισμένα χαρακτηριστικά της ανάπτυξης του παιδιού τους με σκοπό όχι να αγχωθούν αν δεν τα βλέπουν στο παιδί, αλλά να ενισχύσουν και να υποστηρίξουν αυτά τα χαρακτηριστικά μέσω της επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης που έχουν με το παιδί. Στην περίπτωση που οι γονείς αισθάνονται ότι υπάρχει καθυστέρηση στην γνωστική ανάπτυξη, ασύμβατη με την ηλικία του παιδιού, τότε μπορούν να επισκεφθούν έναν ειδικό, που θα μπορέσει να τους δώσει εξατομικευμένες συμβουλές για το παιδί τους.