PREGNANT WOMAN

Από την αγωνία για την πορεία της εγκυμοσύνης και τη διαδικασία του τοκετού έως θέματα που αφορούν την οικογενειακή, επαγγελματική, οικονομική, κοινωνική τους ζωή, οι γυναίκες που κυοφορούν (ειδικά αν είναι πρωτότοκες) έχουν πολλά και διαφορετικά άγχη να διαχειριστούν. Τι μπορεί λοιπόν να τις βοηθήσει να χαλαρώσουν, πέρα από τις πρακτικές συμβουλές (περιορισμός υποχρεώσεων, ξεκούραση, ύπνος, ενασχόληση με «ανάλαφρες» δραστηριότητες;). Σύμφωνα με τους ειδικούς, η απάντηση βρίσκεται σε μία μαγική λέξη που συχνά ξεχνάμε, όταν μας κατακλύζει το άγχος.

 

Η απαραίτητη σύνδεση

Τη στιγμή που μας παρασύρουν οι σκέψεις και οι ανησυχίες μας και αδυνατούμε να δούμε καθαρά κάνοντας μια παύση στο στρες, υπάρχει μια πολύτιμη βοηθός που επαναφέρει τις ισορροπίες. Σύμφωνα με επιστημονική έρευνα που δημοσιεύτηκε το 20201 αλλά και με άλλες έρευνες που πραγματοποιήθηκαν για το θέμα2, η λέξη που μπορεί να κάνει τη διαφορά στη μείωση του στρες της εγκύου είναι η ενσυνειδητότητα που έχει επικρατήσει με τον αγγλικό όρο mindfulness. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως η ενσυνειδητότητα μπορεί να μειώσει τα επίπεδα στρες των γυναικών που διανύουν περίοδο εγκυμοσύνης και συνιστάται να χρησιμοποιούνται αντίστοιχα προγράμματα από την ιατρική κοινότητα, για να περιοριστεί  το άγχος της εγκύου και για να βελτιωθεί η πορεία της εγκυμοσύνης και του τοκετού.

 

Τι σημαίνει mindfulness για την έγκυο;

Ενσυνειδητότητα είναι η πνευματική κατάσταση κατά την οποία  ένα άτομο εστιάζει το ενδιαφέρον του σε αυτό που συμβαίνει τη συγκεκριμένη στιγμή με σαφή πρόθεση και είναι ανοιχτό στο να αποδεχτεί όσα βιώνει εσωτερικά και εξωτερικά. Μπορεί να ακούγεται φιλοσοφικό και δυσνόητο όμως δεν είναι. Στην πραγματικότητά, δεν είναι καν διαλογισμός, είναι κάτι πιο απλό και εύκολα επιτεύξιμο. Τη στιγμή που παύουμε να λειτουργούμε στον «αυτόματο πιλότο» και συνδεόμαστε με το «τώρα», δεν ορίζει πια το άγχος το μυαλό μας αλλά έχουμε επίγνωση του τι συμβαίνει εντός και εκτός του εαυτού μας κάθε λεπτό. Στην περίπτωση της εγκύου, το mildfulness τη βοηθά να αποβάλλει συναισθηματικό άγχος, έγνοιες, σκέψεις φόβους, αφού εξασκείται στο να κάνει focus στη στιγμή, στο να δίνει χρόνο και χώρο στον εαυτό της να απολαύσει τα μικρά πράγματα που το άγχος την έκανε να προσπερνάει ή να μην αξιολογεί ως σημαντικά. Αυτή η κατάσταση ενσυνειδητότητας τη βοηθά να είναι παρούσα στη στιγμή, να χαλαρώνει κάνοντας τις αναπνοές της και να ορίζει εκείνη αν θα επιτρέψει στο στρες να κυριεύσει το σώμα και τον νου της.

 

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

pregnant woman with little shoes

Παίρνοντας αυτήν την απόσταση, η μέλλουσα μαμά μπορεί να «μπλοκάρει» τις ανησυχίες της, να συνδεθεί με τα συναισθήματά της, να «ακούσει» το σώμα της χωρίς εξωτερικούς «θορύβους» και να συνδεθεί με το περιβάλλον γύρω της, χωρίς να χάνεται μέσα στον «στρόβιλο» του στρες. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να αποκτήσει η έγκυος καλύτερη δυνατότητα συγκέντρωσης και πιο «καθαρό μυαλό».

Το ακόμα πιο ενδιαφέρον σημείο είναι πως αυτή η εξάσκηση της εγκύου στην ενσυνειδητότητα και τη μείωση του στρες, φαίνεται πως έχει οφέλη και στα νεογέννητα βρέφη. Ο ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σαν Φρανσίσκο που μελέτησαν βρέφη των οποίων οι μητέρες κατά την εγκυμοσύνη συμμετείχαν σε mindfulness-based πρόγραμμα, βρήκαν πως τα μωρά αυτά στην ηλικία των 6 μηνών είχαν καλύτερη απόκριση σε στρεσογόνες συνθήκες3. Φυσικά, μένει να διερευνηθεί ακόμα περισσότερο η θετική επίδραση του mindfulness στη μείωση του στρες στην εγκυμοσύνη, όμως τα αποτελέσματα είναι ήδη ενθαρρυντικά και για τη μαμά και για το μωρό

Αν βιώνετε το κεφάλαιο «εγκυμοσύνη και στρες» ή θέλετε να βοηθήσετε κάποιο κοντινό σας πρόσωπο σε κατάσταση εγκυμοσύνης, αναζητήστε προγράμματα mindfulness και ζητήστε από τον μαιευτήρα-γυναικολόγο σας άλλες τεχνικές ανακούφισης. Ο πρώτος σύμβουλός σας για μία stress-free εγκυμοσύνη είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα ο γιατρός σας και μετά ο χαλαρός, δεκτικός, mindful εαυτός σας.

 

 

 

 

 

1.The effect of mindfulness‐based stress reduction on maternal anxiety and self‐efficacy: A randomized controlled trial, Masoomeh Zarenejad, Mansooreh Yazdkhasti, Mitra Rahimzadeh, Zahra Mehdizadeh Tourzani,  and Sara Esmaelzadeh‐Saeieh, National Library of Medicine.

2.Randomised controlled pilot trial of mindfulness training for stress reduction during pregnancy  Christine M Guardino Christine Dunkel SchetterJulienne E BowerMichael C LuSusan L Smalley, National Library of Medicine.

Effects of a mindfulness-based intervention during pregnancy on prenatal stress and mood: results of a pilot study , C Vieten J Astin.

3.Mindfulness during pregnancy improves stress response for infants, University of California.