woman and child with disllexia

Η δυσλεξία μπορεί να έχει τις ρίζες της στην προσχολική ηλικία όμως η ηλικία που γίνεται η πιο σωστή διάγνωση είναι η σχολική (από τα 6 έτη και συνήθως μέχρι τα 8 γίνεται η βασική διάγνωση).  Ένας βασικός λόγος που η διάγνωση γίνεται σε αυτήν την ηλικία, είναι γιατί οι γνωστικές απαιτήσεις αυξάνονται αλλά φαίνονται και πιο καθαρά οι δυσκολίες στην γραφή και την ανάγνωση, δύο κατηγορίες που η δυσλεξία επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό. Δεν είναι λίγες όμως οι περιπτώσεις που γίνεται διάγνωση και σε μεγαλύτερες ηλικίες, συνήθως λόγω αμέλειας στην παιδική ηλικία. Σε κάθε περίπτωση όμως, η δυσλεξία έχει ορισμένα συμπτώματα τα οποία μπορεί να διαφέρουν στον καθένα.

Ένα συχνό σύμπτωμα είναι η δυσκολία στο διάβασμα που εμφανίζεται με δυσκολία αναγνώρισης και ερμηνείας λέξεων ή προτάσεων. Λόγω των δυσκολιών αυτών, το διάβασμα είναι πιο αργό και ίσως μπερδεμένο, μιας και το παιδί μπορεί να περνάει λέξεις ή να τις αντικαθιστά με άλλες. Ένα άλλο σύμπτωμα που σχετίζεται με το διάβασμα είναι η δυσκολία στην κατανόηση ή την επαναφορά στη μνήμη όσον έχει ήδη διαβάσει. Σε γενικές γραμμές, μπορούμε να πούμε ότι όταν υπάρχει αρκετή δυσκολία στην ερμηνεία του κειμένου, τότε ίσως συνδέεται με δυσλεξία. Δυστυχώς,  αν τα συμπτώματα αυτά δεν εντοπιστούν εγκαίρως, μπορεί να δημιουργήσουν μια αλυσίδα αντιδράσεων οι οποίες θα δυσκολέψουν το παιδί ακόμα περισσότερο συναισθηματικά. Αν ένα παιδί δυσκολεύεται στο διάβασμα και την κατανόηση, έχει ήδη την δική του συναισθητική πίεση του να νιώθει ότι δεν μπορεί να ακολουθήσει τα υπόλοιπα παιδιά ή ότι δεν τα καταφέρνει. Αν αυτό ενισχυθεί από τον περίγυρο, τότε δεν θα μπορεί το παιδί να διαχειριστεί ούτε τις συναισθηματικές αλλά και ούτε και τις ακαδημαϊκές του δυσκολίες.

Άλλα συμπτώματα έχουν να κάνουν με τον συλλαβισμό, όπου το παιδί δεν μπορεί να συλλαβίσει σωστά λέξεις ή στον γραπτό λόγο του συναντάμε πολλά λάθη σε γραμματική, συντακτικό, σημεία στίξης αλλά και έκφρασης των σκέψεων, δυσανάγνωστη γραφή και αναστροφές λέξεων.

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

preschool children playing

Η δυσλεξία θα πρέπει να μπορεί να ξεχωριστεί από άλλες δυσκολίες που μπορεί να έχει το παιδί, όπως αναπτυξιακές διαταραχές, δυσκολίες στην όραση ή την ακοή, συναισθηματικές δυσκολίες που το εμποδίζουν στις γνωστικές του ικανότητες. Πολύ σημαντικό είναι επίσης η διάγνωση να γίνεται από ειδικούς όπως ψυχολόγοι ή παιδαγωγοί, εξειδικευμένοι στις μαθησιακές δυσκολίες και διαταραχές. Για να συντρέχει λόγος ώστε το παιδί να επισκεφθεί κάποιον ειδικό, οι δυσκολίες που αναφέρθηκαν θα πρέπει να υπάρχουν για τουλάχιστον έξι μήνες και να το επηρεάζουν στην καθημερινότητά του αλλά και το σχολείο.

Τα παιδιά (αλλά και οι ενήλικες) με δυσλεξία πολύ συχνά αντιμετωπίζουν συναισθηματικές δυσκολίες σχετικές με το ζήτημα αυτό. Χαμηλή αυτοπεποίθηση, φόβος, άρνηση και θυμός είναι κάποια από τα πιο συχνά. Για να μπορέσει ένα παιδί να «δουλέψει πάνω» στη δυσλεξία και να αναπτυχθεί, χρειάζεται να υπάρχει ένα περιβάλλον κατανόησης και υποστήριξης. Η επικριτικότητα μαζί με πίεση λειτουργούν αντίστροφα και αυξάνουν τις πιθανότητες το παιδί να παρατήσει την ακαδημαϊκή του πορεία νωρίς. Οι γονείς που έχουν παιδιά με διαγνωσμένη δυσλεξία είναι καλό να αναζητήσουν συμβουλευτική υποστήριξη και καθοδήγηση για το πώς θα υποστηρίξουν τα παιδιά τους.

Βιβλιογραφία:

 

DSM – 5