mom and kid doing exersises for learning words

Πάντα υπάρχει περιθώριο να γίνουν ακόμα πιο δυνατοί οι junior λεξιγνώστες του σπιτιού σας. Όμως το να μαθαίνουν έτσι ξερά νέες λέξεις μπορεί να τους φανεί βαρετό. Ευτυχώς, υπάρχει τρόπος να συνδυαστεί ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου των παιδιών με ψυχαγωγία, για να κρατηθεί αμείωτο το γλωσσολογικό ενδιαφέρον τους. Μέσα από εύκολα παιχνίδια και δραστηριότητες, θα βάζετε καθημερινά ένα ακόμα διασκεδαστικό και επιμορφωτικό λιθαράκι στο λεξικό του μυαλού τους!

 

Έλα να φτιάξουμε ομοιοκαταληξίες. Μπορούμε να βρούμε τις πιο αστείες!  

Σκαρφιστείτε στιχάκια, ποιήματα, στίχους τραγουδιών που βγάζουν ή δεν βγάζουν νόημα… οτιδήποτε σας δώσει έμπνευση με το που λέει το παιδί μια λέξη καθώς μιλάει. Φτιάξτε ευφάνταστες ομοιοκαταληξίες ψάχνοντας λίγο πιο δύσκολες λέξεις και, πριν καν το καταλάβετε, το παιδί θα έχει απογειώσει το λεξιλόγιό του.

 

Το τόπι των λέξεων

Από σήμερα την μπάλα και την πετάς και την… απαντάς! Γράψτε με μαρκαδόρο στο λευκό μέρος μιας φουσκωτής μπάλας θαλάσσης διάφορες λέξεις που δεν γνωρίζει πιθανότατα το παιδί. Πετάξτε του την μπάλα και όποιες λέξεις «προσγειωθούν» στα χέρια του θα είναι αυτές που θα σας εξηγήσει με δικά του λόγια τι σημαίνουν.

 

Το κυνήγι του λεξο-θησαυρού

Μια δραστηριότητα που συστήνουν συχνά οι εκπαιδευτικοί στο θέμα «ανάπτυξη λεξιλογίου: ασκήσεις μέσα από παιχνίδι» είναι το κυνήγι του θησαυρού. Κολλήστε παντού στο σπίτι σε κρυφά σημεία post-it με διάφορες άγνωστες για το παιδί λέξεις. Ο μικρός κυνηγός θα πρέπει να τις ξετρυπώσει όλες και αφού του εξηγήσετε τι σημαίνουν, θα φτιάξετε παρέα μία ιστορία που θα τις περιέχει. Κι αν δεν σας έρχεται αμέσως έμπνευση… κυνηγήστε τη λιγάκι και θα ’ρθει!

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

Kids playing with their mom

 

 

Μια εικόνα χίλες νέες λέξεις

Πάρ’τε τον εξοπλισμό των εικαστικών σας (μαρκαδόρους, τέμπερες, κηρομπογιές,

ό, τι προτιμά το παιδί) και ζητήστε του να ζωγραφίσει ό, τι θέλει στη μία πλευρά του χαρτιού αφήνοντας κενό χώρο στην άλλη πλευρά. Όταν τελειώσει το έργο του, ανάλογα με το περιεχόμενό του, θα γράψει στον κενό χώρο της σελίδας λέξεις σχετικές με τη ζωγραφιά του. Αν σχεδίασε, για παράδειγμα, ένα κοριτσάκι, ζητήστε του να γράψει πώς νιώθει το κοριτσάκι, τι σκέφτεται και τι κάνει. Μπορεί να γράψει, για παράδειγμα: «είναι χαρούμενο, σκέφτεται ότι θα παίξει στην παιδική χαρά και τώρα κάνει τα μαθήματά του». Αν σχεδίασε ένα σπιτάκι, ζητήστε του να γράψει λέξεις που το περιγράφουν, όπως: «είναι μεγάλο, φωτεινό, έχει πολλά δωμάτια» και εσείς θα το βοηθήσετε με πιο σύνθετα επίθετα, όπως «ευρύχωρο, ευήλιο, άνετο κ.λπ.»

 

Παγωτό με γεύση… γνώση!

Ένα τέλειο παιχνίδι, για να μάθουν τα παιδιά ότι μία λέξη μπορεί να έχει πάνω από ένα νοήματα, ανάλογα με τα συμφραζόμενα. Κόψτε σε χαρτόνι τα δύο διαφορετικά σχήματα που απαρτίζουν το παγωτό σας: το χωνάκι και την μπάλα. Σε κάθε μπάλα γράψτε μία λέξη. Σε κάθε χωνάκι, γράψτε τις διαφορετικές σημασίες που έχει η λέξη της μπάλας.  . Για παράδειγμα, αν η μπάλα γράφει «Γλώσσα», το χωνάκι θα γράφει «η γλώσσα που μιλάμε, η γλώσσα που έχουμε στο στόμα μας» ή αν στην μπάλα διαβάζουμε τη λέξη  «ποντίκι», στο χωνάκι θα διαβάσουμε «το ζώο ποντίκι, το ποντίκι που κάνουν οι μύες στο μπράτσο του χεριού μας, το ποντίκι στο πληκτρολόγιο του υπολογιστή».

 

Και τώρα που το λεξιλόγιο των παιδιών σας, ανέβηκε σε τόσο υψηλό επίπεδο, λέτε να γράψουν το επόμενο λεξικό της Ελληνικής γλώσσας;