girl studies for school

«Έκανες τα μαθήματά σου;», «όχι τώρα, μετά!». Αν αυτός ο διάλογος σάς θυμίζει τις καθημερινές σας «χαμένες μάχες», αξίζει να διαβάσετε παρακάτω πώς θα καταφέρετε να πείσετε το παιδί σας να διαβάσει, όταν βαριέται, και ποια είναι τα λάθη προς αποφυγήν, σύμφωνα με τους ειδικούς.

 

ΝΑΙ…

  • …στα εξωσχολικά βιβλία από πολύ μικρή ηλικία. Φέρνοντας το παιδί σε επαφή με παραμύθια όταν είναι πιο μικρό και λογοτεχνικά βιβλία όταν μεγαλώσει, καλλιεργούμε και ενισχύουμε την αγάπη του για το διάβασμα γενικά. Έτσι, πιθανότατα θα δείχνει ζήλο και για τη μελέτη των σχολικών του μαθημάτων, αφού η ανάγνωση θα είναι κομμάτι των ενδιαφερόντων του. Το ίδιο σημαντικό είναι να δώσετε και εσείς, ως γονείς, το καλό παράδειγμα βάζοντας το διάβασμα στην καθημερινότητά σας.
  • …στον κανόνα «αιτίου-αιτιατού». Βοηθήστε το παιδί να δει τη «μεγαλύτερη εικόνα» των συνεπειών της απόφασής του. Εάν, για παράδειγμα, αρνείται να διαβάσει για το αυριανό τεστ γιατί θέλει να μη χάσει το απογευματινό παιχνίδι με τους φίλους του, μπορείτε να του πείτε: «Θα προτιμούσες να διαβάσεις σήμερα ώστε να είσαι αύριο τέλεια προετοιμασμένος/η για το τεστ, να γράψεις καλά και να έχεις μετά όσο χρόνο θες να δεις τους φίλους σου ή θα προτιμούσες να παρατήσεις σήμερα το διάβασμα για το παιχνίδι, να πάρεις αύριο κακό βαθμό στο τεστ και να περάσεις όλη την επόμενη εβδομάδα διαβάζοντας (για να αναπληρώσεις τη χαμένη ύλη) που σημαίνει ότι δεν θα δεις τους φίλους σου καθόλου εκείνη τη βδομάδα;
  • …στην απλοποίηση. Μαθαίνοντας στο παιδί κάποια «έξυπνα κόλπα» μελέτης, το βοηθάμε να αφομοιώνει καλύτερα τις πληροφορίες, να μελετά παραγωγικά και να ολοκληρώνει το διάβασμα πιο γρήγορα και όλα αυτά, μπορεί να κάνουν τα μαθήματα πιο δελεαστικά. Προτείνετέ του, για παράδειγμα, να ξεκινά πρώτα από τα πιο δύσκολα μαθήματα που απαιτούν πιο ξεκούραστο μυαλό ή να υπογραμμίζει τις λέξεις-κλειδιά σε κάθε παράγραφο ή να ανακεφαλαιώνει το νόημα κάθε παραγράφου με δυο λέξεις γραμμένες δίπλα στην καθεμία.
  • …στα συχνά διαλείμματα. Ένας λόγος που μπορεί να βαριέται το παιδί να κάνει τα μαθήματά του, είναι πως βλέπει τη μελέτη σαν κάτι κουραστικό. Όμως με μικρά και σύντομα διαλείμματα, θα μπορεί να ξεκουράζεται και το διάβασμα δεν θα φαντάζει βουνό.
  • …στο μπράβο. Όχι μόνο όταν η μελέτη συνοδεύεται από άριστα 10 αλλά και κάθε φορά που το παιδί κάνει τα μαθήματά του. Ακόμη και όταν δεν τα καταφέρνει, εμψυχώστε το και τονώστε την αυτοπεποίθησή του λέγοντάς του ότι πιστεύετε στις ικανότητές του και ότι την επόμενη φορά θα τα πάει περίφημα. Θυμηθείτε πως το «βαριέμαι να διαβάσω, μαμά», μπορεί να είναι βιτρίνα για το «δεν πιστεύω πως είμαι ικανός/ή στη μελέτη».

ΟΧΙ…

  • …στις χίλες δυο δραστηριότητες. Όταν το παιδί πρέπει να προλάβει μέσα σε ένα απόγευμα μαθήματα Αγγλικών, ενόργανη, θέατρο, κολύμβηση και τη μελέτη για το σχολείο, είναι λογικό να είναι εξουθενωμένο και να μην έχει όρεξη να διαβάσει. Φροντίστε οι εξωσχολικές του δραστηριότητες να του αφήνουν «καθαρό» χρόνο για μελέτη.
  • …στο να γίνετε εσείς ο «Από Μηχανής Θεός». Μην κάνετε εσείς τα μαθήματα του παιδιού αντί για αυτό, για να αποφύγετε το να πάει αδιάβαστο στο σχολείο. Είναι σημαντικό να μάθει ότι η μελέτη είναι μια αυτόνομη διαδικασία που αποτελεί δική του ευθύνη. Εννοείται βέβαια, πως μπορείτε να παρεμβαίνετε ή να το βοηθάτε, εάν και όποτε σας το ζητήσει.
  • …στη σύγκριση. Μπορεί ο/η αδελφός/η του παιδιού, κάποιος φίλος ή συγγενής να έχει τέλειες επιδόσεις στο σχολείο, όμως μην τον/την χρησιμοποιείτε ως παράδειγμα προς μίμηση για το παιδί σας με φράσεις όπως: «Είδες ο Γιώργος τι καλός μαθητής που είναι; Σαν κι εκείνον πρέπει να γίνεις». Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και η μόνη σύγκριση που πρέπει να κάνει είναι με τον ίδιο του τον εαυτό: τον εαυτό που «τα παρατάει» και τον εαυτό που προσπαθεί να βελτιώνεται.
  • στους αρνητικούς χαρακτηρισμούς. Χρησιμοποιώντας φράσεις όπως: «είσαι τεμπέλης» «είσαι στουρνάρι», «κούτσουρο θα μείνεις», το μόνο που καταφέρνουμε είναι να μειώσουμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού, να του δημιουργήσουμε απογοήτευση και αίσθηση ανικανότητας και να του στερήσουμε κάθε κίνητρο για μελέτη και βελτίωση.
  • …στη λάθος «σύνδεση». Εξηγήστε στο παιδί πως οι καλές επιδόσεις στο σχολείο θα του ανοίξουν τον δρόμο για καλύτερες ευκαιρίες στις σπουδές, στη ζωή του, την ανέλιξή του ως ανθρώπου κ.λπ., όμως δεν είναι η βασική προϋπόθεση για είναι κανείς επιτυχημένος ή ευτυχισμένος. Το να έχει ένα παιδί μέτριες ή κακές επιδόσεις δεν σημαίνει πως θα είναι αύριο ένας μη χρήσιμος στην κοινωνία ενήλικας ή ένας δυστυχισμένος άνθρωπος.

Πάνω απ’ όλα όμως ΟΧΙ στη βιασύνη. Δώσ’ τε στο παιδί τον χρόνο να αφομοιώσει τη σημασία της μελέτης, χωρίς να το πιέζετε και μην περιμένετε θαύματα από το ένα απόγευμα ως το επόμενο πρωί. Με αγάπη, ψυχραιμία, υπομονή και κατανόηση, το παιδί μπορεί να κάνει μικρά αλλά σημαντικά βήματα βελτίωσης. Βέβαια, ακόμη και τότε, το «βαριέμαι να διαβάσω μαμά/μπαμπά» δεν θα το αποφύγετε εντελώς! Πώς να το κάνουμε; Ακόμη και οι άριστοι μαθητές, θέλουν πού και πού τις ανάσες τους!