Στο online σεμινάριο, "Διατροφή στην εγκυμοσύνη: Dos & Don’ts", η μέλλουσα μαμά μαθαίνει όλα όσα χρειάζεται για ένα ισορροπημένο, υγιές και ασφαλές διατροφολόγιο κατά την εγκυμοσύνη.
lactation and coffee

Σκέτος, γλυκός, παγωμένος ή ζεστός, με γάλα ή χωρίς και με τεράστια γκάμα ποικιλιών, ο καφές αποτελεί ένα από τα διασημότερα ροφήματα παγκοσμίως με μέση κατανάλωση τα δύο φλιτζάνια ημερησίως. Βάσει πρόσφατων επιδημιολογικών μελετών, ο καφές περιέχει ένα σύμπλεγμα 1000 βιο-ενεργών συστατικών με εν δυνάμει αντιφλεγμονώδη, αντικαρκινική και αντιοξειδωτική δράση ως προς την ανθρώπινη υγεία ενώ η καφεΐνη η γνωστή ουσία από την οποία λαμβάνει την ονομασία του είναι μια μέθυλ-ξανθίνη η οποία δρα ως διεγέρτης του κεντρικού νευρικού συστήματος (ΚΝΣ). Ο καφές και το τσάι προσμετρούν για περίπου το 90% της καφεΐνης που καταναλώνουμε. Όταν αναφερόμαστε στην επίδραση του καφέ στην ανθρώπινη υγεία, πρέπει να κατανοήσουμε ότι μιλάμε για τη συνολική επίδραση των παραπάνω βιο-ενεργών συστατικών ενώ όταν επικεντρωνόμαστε σε συγκεκριμένες ομάδες, συνήθως αναφερόμαστε στην καφεΐνη.

Επί του συνόλου, η κατανάλωση καφέ εμφανίζει περισσότερο μια θετική επίδραση στη συνολική ανθρώπινη υγεία με ιδιαίτερα συνολικό χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη, του ενδομητρίου και του ήπατος. Αν και συνολικά δεν υπάρχουν ομοιογενή ερευνητικά δεδομένα που να ενοχοποιούν τον καφέ, η περίοδος της εγκυμοσύνης αποτελεί εξαίρεση στην ανθρώπινη υγεία όπου η κατανάλωση καφέ έχει συσχετιστεί με χαμηλό βάρος βρέφους για την ηλικία κύησης και προωρότητα. Μια πιθανή εξήγηση προέρχεται από το γεγονός ότι η καφεΐνη η οποία διπλασιάζει τη δράση στο σώμα της εγκύου διαπερνά τον πλακούντα και ότι το έμβρυο δεν έχει επάρκεια του ενζύμου μεταβολισμού της καφεΐνης με αποτέλεσμα να εκτίθεται παρατεταμένα στις επιδράσεις τις.  Αντιλαμβανόμαστε ότι σε αυτή την περίπτωση εστιάζουμε στην καφεΐνη και όχι στη συνεργιστική δράση των βιο-ενεργών συστατικών του καφέ στα οποία πιθανόν οφείλεται και η συνολικά θετικά επίδρασή του στην ανθρώπινη υγεία.

Στρέφοντας όμως το ενδιαφέρον μας στον καφέ και τον θηλασμό μιλάμε για μια σχέση καφεΐνης-βρέφους. Εδώ, τα δεδομένα αλλάζουν και αξίζει να τα αξιολογήσουμε σε δόσεις καφεΐνης. Για να γίνει πιο αντιληπτό, κρατήστε ότι περίπου κάθε 100ml καφεΐνης αντιστοιχούν σε 250ml καφέ (1 φλιτζάνι).  Αρχικά, αξίζει να γνωρίζουμε ορισμένες από τις  τρέχουσες συστάσεις περί θηλασμού και καφεΐνης.  Ο EFSA (European Food Safety Authority) αναφέρει ότι η κατανάλωση 200mg καφεΐνης από τις θηλάζουσες δεν ενέχει κάποιο κίνδυνο υγείας για το βρέφος. Αντιστοίχως το εθνικό σύστημα υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου (NHS) ως φορέας υγείας συστήνει στις θηλάζουσες να περιορίζουν την πρόσληψη καφεΐνης σε λιγότερο από 200mg  ημερησίως με την αιτιολόγηση ότι η καφεΐνη τείνει να προκαλεί μια νευρικότητα/ανησυχία ή αϋπνία στο βρέφος. Ωστόσο, με βάση την παρούσα ερευνητική βιβλιογραφία είναι κοινώς αποδεκτό ότι τα δεδομένα που υπάρχουν δεν είναι αρκετά ώστε να προκύψουν ακριβείς συστάσεις σχετικά με την ασφάλεια της πρόσληψης της καφεΐνης από τις θηλάζουσες.

Αυτό που γνωρίζουμε είναι α) ότι η καφεΐνη ανιχνεύεται άμεσα στο μητρικό γάλα από την κατανάλωσή της, β) ο χρόνος ημίσειας ζωής της στο βρέφος διπλασιάζεται, γεγονός που σημαίνει ότι παραμένει ενεργή για περισσότερο χρόνο μέσα στο βρέφος  γ) ότι τα πρόωρα και τα νεότερα των έξι μηνών βρέφη έχουν πολύ μειωμένη ικανότητα μεταβολισμού της άρα οι μητέρες τους πρέπει να περιορίζονται σε μικρότερη κατανάλωση καφέ και δ) ότι η πρόσληψη καφεΐνης άνω των 450mg (>4 φλιτζάνια/ημέρα) συσχετίζεται με περιπτώσεις ήπιας σιδηροπενικής αναιμίας σε συγκεκριμένα βρέφη.  Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο θηλασμός αποτελεί την καλύτερη επιλογή σίτισης για το βρέφος με σημαντικά βραχύχρονα αλλά και μακρόχρονα οφέλη για την υγεία του, οι παρούσες συστάσεις αναφέρονται σε μια ασφαλή ημερήσια πρόσληψη καφέ από τη θηλάζουσα η οποία δεν ξεπερνάει τα 300mg καφεΐνης. Φυσικά εδώ χρειάζεται να γνωρίζουμε ότι η αναφορά γίνεται στην καφεΐνη και όχι στον καφέ ως ρόφημα πράγμα το οποίο σημαίνει ότι μια θηλάζουσα χρειάζεται να γνωρίζει ότι ένα ενεργειακό ποτό μπορεί να φτάσει και τα 250mg καφεΐνης ή ένα φλιτζάνι τσάι έως και 40mg.

 

Βιβλιογραφία:

  1. Poole R, Kennedy OJ, Roderick P, Fallowfield JA, Hayes PC, Parkes J. Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes. BMJ. 2017;359:j5024.doi:10.1136/bmj.j5024
  2. McCreedy A, Bird S, Brown LJ, Shaw-Stewart J, Chen YF. Effects of maternal caffeine consumption on the breastfed child: a systematic review. Swiss Med Wkly. 2018 ;148:w14665. doi: 10.4414/smw.2018.14665
  3. Drugs and Lactation Database (LactMed) [Internet]. Bethesda (MD): National Library of Medicine (US); 2006-. Caffeine. [Updated 2019 Jun 30]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK501467/
FREZYLAC

Προβλέποντας και σχεδιάζοντας το μέλλον!

Γνωρίστε την ολοκληρωμένη σειρά βρεφικής διατροφής που εξασφαλίζει στο βρέφος γερή ανάπτυξη και θέτει τις βάσεις για τη μελλοντική του υγεία, πατώντας εδώ.

illustration man typing on laptop
Σας άρεσε αυτό το άρθρο;
Με την εγγραφή σας στη Frezyland μπορείτε να απολαύσετε περισσότερη αρθρογραφία προσαρμοσμένη στις ανάγκες σας, ενώ ταυτόχρονα επιβραβεύεστε με 45 πόντους!

Κάντε και εσείς το σχόλιό σας

Αξιόλογο!!!

Ευχαριστούμε πολύ για το άρθρο, απάντησε σε πολλά κενά μας! Μια ερώτηση όμως θα ήθελα να κάνω πάνω σε αυτό.. με τον decaffeinated τι ισχύει? Μπορούμε να πίνουμε στην εγκυμοσύνη και τον θηλασμό ή μήπως είναι αρκετά χημικό και καλυτέρα να το αποφεύγουμε?
Ευχαριστώ!