girl painting with brushes

Τα περισσότερα παιδιά λατρεύουν να δημιουργούν και να εκφράζονται μέσω εικόνων. Καμιά φορά όμως οι μεγάλοι, ορμώμενοι από αγάπη και ενδιαφέρον και θέλοντας να τα βοηθήσουν να ζωγραφίσουν καλύτερα, λένε κάποιες φράσεις που ίσως δεν λειτουργούν τόσο ενθαρρυντικά, όπως:

«Μη βγαίνεις έξω από τις γραμμές» (ή βγες έξω από τις γραμμές)

Τα πολύ μικρά παιδιά που δεν έχουν αναπτύξει ακόμα πλήρως τις λεπτές κινητικές τους δεξιότητες δυσκολεύονται να χρωματίσουν την εικόνα μέσα στο περίγραμμα του σχεδίου. Έτσι, ακόμα και αν τα συμβουλεύσουμε να το κάνουν, το πιθανότερο είναι ότι θα ξεφεύγουν από τα οριοθετημένα πλαίσια  μέχρις ότου καταφέρουν να συντονίσουν σωστά τους μικρούς μυς των χεριών. Υπάρχει βέβαια και η φιλοσοφία του «έξω από τις γραμμές, σημαίνει έξω από το κουτί», άρα προτρέποντας τα παιδιά να βγαίνουν έξω από τα όρια των χρωματικών σχεδίων, τους μαθαίνουμε να σκέφτονται πέρα από την πεπατημένη, να καταργούν τα στερεότυπα και να κατανοούν πως η τελειότητα και η αρμονία βρίσκονται στις ατέλειες. Όμως, υπάρχει και η αγαπημένη επιλογή της ιχνογραφίας και, σε αυτήν την περίπτωση, το να χρωματίζονται τα σχέδια εντός πλαισίων είναι σκόπιμο, ώστε να καλλιεργηθούν στα παιδιά δεξιότητες όπως ο οπτικοκινητικός συντονισμός, η συγκέντρωση, η λεπτή κινητικότητα1 κ.λπ.

 

«Μα αυτό δεν μοιάζει με λουλούδι»

Ή με βαρκούλα ή με σπίτι ή με καρδιά… Δεν χρειάζεται όμως και να μοιάζει. Ας μην ξεχνάμε πως η φαντασία των παιδιών είναι αχαλίνωτη. Δεν έχει ούτε συγκεκριμένο σχήμα ούτε συγκεκριμένο χρώμα. Αντί λοιπόν να προσπαθήσουμε να τη βάλουμε σε ρεαλιστικά πλαίσια και καλούπια, μπορούμε απλώς να επιβραβεύσουμε το παιδί για το έργο του (όσο αφηρημένα απεικονισμένο και αν είναι) και να του πούμε «καταπληκτικό το λουλούδι σου. Μου αρέσει πολύ!».

 

«Γιατί μπλέκεις μαρκαδόρους με ξυλομπογιές;» 

Τα παιδιά νηπιακής ηλικίας δεν χρησιμοποιούν πάντα τον εξοπλισμό για τα καλλιτεχνικά με τον αναμενόμενο ή τον ενδεδειγμένο τρόπο. Ως μικροί εξερευνητές μπλέκουν τέμπερες και ξυλομπογιές, νερομπογιές και μαρκαδόρους και φτιάχνουν τα δικά τους μοναδικά έργα τέχνης. Αφήνοντάς τα να δημιουργήσουν με ελευθερία, έστω και με παράδοξο συνδυασμό υλικών, τα βοηθάμε να «χτίσουν» συνδυαστικές ικανότητες με  αυτοπεποίθηση.

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

Kids Partying

 

«Γιατί δεν βάζεις ένα φωτεινό χρώμα;»

Πολύ συχνά τα παιδιά χρησιμοποιούν το μαύρο ή σκούρα χρώματα στις ζωγραφιές τους. Είναι γεγονός πως από ψυχολογικής πλευράς οι μαύρες παιδικές ζωγραφιές συσχετίζονται με αρνητικά συναισθήματα (φόβου, θυμού κ.λπ.) ή με αρνητικές καταστάσεις/φιγούρες κ.λπ.2 που αποτυπώνονται στο χαρτί. Όμως, από την άλλη, ας μην ξεχνάμε και την πραγματιστική εξήγηση:  το μαύρο είναι το χρώμα που κάνει τη μεγαλύτερη αντίθεση στο λευκό χαρτί (πολύ μεγαλύτερη από ένα χαρούμενο και φωτεινό ροζ, κίτρινο, πορτοκαλί), γι’ αυτό και συχνά προτιμάται από τους μικρούς μας φίλους. Αν δεν συντρέχουν λόγοι να συνδέσετε το χρώμα της ζωγραφιάς του παιδιού με ψυχολογικές προεκτάσεις και αναγνώσεις, η αιτία για την επιλογή του μαύρου χρώματος, ειδικά όταν γίνεται σποραδικά,  μπορεί να είναι αυτό το έντονο κοντράστ.

 

«Αντί για βουνό, δεν φτιάχνεις καλύτερα θάλασσα με βαρκούλα;»

Ό,τι αρέσει στη μαμά ή στον μπαμπά, δεν αρέσει απαραίτητα και στον/στη μικρό/ή εικαστικό της οικογένειας! Μπορεί από αισθητικής πλευράς να μας έλκει πάντα το πιο ωραίο αλλά σημασία έχει πάνω απ’ όλα τι βλέπουν ως ωραίο τα μάτια του παιδιού. Το αφήνουμε λοιπόν να διαλέξει το θέμα ζωγραφιάς που αγαπά και κολλάμε το έργο του (έστω και αν είναι ένα ξερό βουνό!) στον τοίχο με περηφάνια και χαρά.

 

Επιβραβεύουμε και εμψυχώνουμε τους junior καλλιτέχνες και τους αφήνουμε να χαρούν την artistic δημιουργία με κέφι, φαντασία και τη δική τους προσωπική πινελιά.

  1. Improving Children’s Fine Motor Skills throughPencil Skills, Sri Saparahayuningsih, Badeni Badeni
  2. Children’s colour choices for completing drawings of affectively characterised topics Esther Burkitt , Martyn Barrett and Alyson Davis Psychology Group, School of Cognitive and Computing Sciences University of Sussex Falmer, Brighton Sussex BN1 9QH- Department of Psychology University of Surrey GuildfordSurrey GU2 7XH