messy play

Στην κυριολεξία σημαίνει ακατάστατο παιχνίδι όμως στην πραγματικότητα η ακαταστασία του messy play μόνο χάος δεν φέρνει στην ανάπτυξη του παιδιού. Το αντίθετο, μάλιστα, αφού τα οφέλη του είναι πολλαπλά, γι’ αυτό και είναι τόσο δημοφιλές  σε σχολεία και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης.

 

Ακούγεται σύγχρονο αλλά παίζεται από πάντα!

Τα δυο χεράκια του παιδιού που πιάνουν τη λάσπη ή το χώμα και ανακαλύπτουν τη φύση είναι μία μορφή messy play. Γιατί είναι στην ιδιοσυγκρασία του παιδιού να παίζει με όλες του τις αισθήσεις και με ό,τι υλικό υπάρχει γύρω του. Φυσικά, στο πιο οργανωμένο messy play χρησιμοποιούνται και άλλα αισθητηριακά υλικά σε διαφορετικές υφές: χρώματα ζωγραφικής, ρύζι, αφρός, άμμος, αλεύρι, πλαστελίνη, πηλός, κόλλα, slime, oobleck (φτιάχνεται με κορν φλάουρ και νερό) κ.λπ. τα οποία εξερευνούν τα παιδιά συνδυάζοντας την αφή, τη μυρωδιά, την ακοή, την όραση, ακόμα και τη γεύση.

 

Ποιοι είναι οι κανόνες του παιχνιδιού;

Δεν υπάρχουν! Η μαγεία του messy play είναι το ότι είναι ένα ελεύθερο, βιωματικό παιχνίδι που δεν έχει σωστό ή λάθος τρόπο να παίξεις, δεν έχει περιορισμούς και δεν επιβάλλει κανόνες. Είναι ένα ανοιχτό παιχνίδι όπου τα παιδιά δημιουργούν το αποτέλεσμα που θέλουν με τον τρόπο που θέλουν. Χρησιμοποιούν τα χέρια τους και τις αισθήσεις τους, για να ενώσουν, να ταξινομήσουν, να εκχυλίσουν, να «ζουμπήξουν» υλικά χωρίς να τα κατευθύνει κανείς.

 

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

kid playing with woods

Γιατί να ασχοληθεί ένα παιδί με messy play;

Η απάντηση στο «messy play: τι είναι αυτό που το κάνει ξεχωριστό;» δεν είναι μία, αφού το παιδί έχει να κερδίσει από το παιχνίδι αυτό πολλά παραπάνω από απλή χαλάρωση, εκτόνωση και δυνατότητα για δημιουργία.

Μέσα από το messy play το παιδί:

  • Αναπτύσσει τις αδρές και λεπτές κινητικές του δεξιότητες, αφού χρησιμοποιεί ως κύριο «όχημα» τα χέρια του, για να εξερευνήσει υλικά και υφές. Στα νήπια, αυτή η ικανότητα είναι πολύ σημαντική για την κινητική τους ανάπτυξη.
  • Μαθαίνει να βασίζεται στις αισθητηριακές του εμπειρίες, για να ανακαλύπτει τον κόσμο και το περιβάλλον του.
  • Καθώς δίνει μόνο του προορισμό και πορεία στο παιχνίδι (οι ενήλικες παρέχουν απλώς τα υλικά και τελειώνει εκεί ο ρόλος τους), μαθαίνει να παίρνει πρωτοβουλίες και να έχει τον πρώτο λόγο στα πράγματα, να αυτοπαρακινείται και να αποκτά αίσθηση υπευθυνότητας, δυναμισμό και αυτοπεποίθηση στο να πετύχει τον στόχο του.
  • Ακόμα όμως και αν δεν έχει ξεκάθαρο στόχο, μαθαίνει να αγαπά το «ταξίδι», έστω και χωρίς προορισμό. Εκπαιδεύεται στο να απολαμβάνει απλώς να το να είναι συγκεντρωμένο σε κάτι, χωρίς να θέλει να δημιουργήσει κάτι συγκεκριμένο, και υιοθετεί μια θετική στάση απέναντι στις νέες εμπειρίες και το άγνωστο που αυτές κρύβουν.
  • Έρευνες* έδειξαν ότι το messy play μπορεί να επηρεάσει την ενδοπροσωπική νοημοσύνη του παιδιού, δηλαδή την ικανότητα να καταλάβει τον ίδιο του τον εαυτό, τα συναισθήματα, τις επιθυμίες, τις ικανότητες και τα αδύναμα σημεία του και να χρησιμοποιήσει αυτή την πληροφορία αποτελεσματικά στη ρύθμιση της ζωής του (Turleri, 2009).
  • Επηρεάζει όμως και τη διαπροσωπική νοημοσύνη, αφού το παιδί καλείται να επικοινωνήσει με τα άλλα παιδιά και να κατανοήσει τον τρόπο σκέψης και δράσης τους.
  • Στο πλαίσιο αυτής της αλληλεπίδρασης, ενισχύονται και οι γλωσσικές δεξιότητες του παιδιού. Καλείται να περιγράψει στους φίλους του τις ιδιότητες, τις ομοιότητες και τις διαφορές των υλικών και των υφών, να κάνει ερωτήσεις, να αναλύσει τις δικές του κινήσεις κ.λπ. Επίσης, εμπλουτίζει την γκάμα των ρημάτων και των επιθέτων που γνωρίζει (τοποθετώ, ανακατεύω, διαχωρίζω, ενώνω, συναρμολογώ, μαλακό, τραχύ, λείο, κολλώδες, μυτερό, γυαλιστερό, ακανθωτό κ.λπ.).
  • Αποκτά χωρική αντίληψη και γνώσεις γεωμετρίας και αριθμητικής: αναγνωρίζει σχήματα, τα ταιριάζει και τα συγκρίνει, μαθαίνει αριθμούς αλλά κάνει και μία εισαγωγή στον κόσμο της Φυσικής και της Χημείας κάνοντας πειράματα και παρατηρώντας το αποτέλεσμα αυτών.
  • Ωφελείται από θεραπευτικής πλευράς, γι’ αυτό και το messy play χρησιμοποιείται σε παιδιά που βιώνουν στρεσογόνες καταστάσεις ή παρουσιάζουν άλλου είδους συναισθηματικά, ψυχοκινητικά ή κοινωνικά προβλήματα.

 

Αν σας ακούγεται καλή ιδέα το να ασχοληθεί το παιδί σας με messy play, αξιοποιείστε στο σπίτι υφές και υλικά που είναι εύκολο να καθαρίσετε μετά ή αναζητήστε κέντρα απασχόλησης που προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα και εισάγετε το παιδί σ’ έναν κόσμο με ακαταστασία αλλά… μεγάλη σημασία.

 

 

*IMPLEMENTATION OF MESSY PLAY TO IMPROVE EARLY CHILDHOOD’S INTRAPERSONAL INTELLIGENCE, Aulia Annisa, Suparno, Yogyakarta State University.