little girl studying

Έχει καθίσει μπροστά στα βιβλία και τα τετράδια αλλά στα πρώτα τρία λεπτά ασχολείται με κάτι άλλο ή αφαιρείται ή εκνευρίζεται και παρατάει τα μαθήματά του ή απλώς έχει «κολλήσει» επί μία ώρα στην ίδια σελίδα, γιατί δεν μπορεί με τίποτα να αφομοιώσει τις πληροφορίες; Αν το παιδί σας παρουσιάζει δυσκολία συγκέντρωσης στο διάβασμα, ίσως συμβαίνει κάτι από τα παρακάτω:

Ανεπαρκής ησυχία ή αντιπερισπασμοί

Αν το παιδί μελετά σε δωμάτιο χωρίς απομόνωση με θορύβους γύρω-γύρω ή άλλους περισπασμούς, όπως μια ανοιχτή τηλεόραση, τηλέφωνα που χτυπούν συνεχώς, συζητήσεις των ενηλίκων, πιθανότατα θα δυσκολευτεί να μελετήσει.

 

Επικρατεί αταξία

Ένας ακατάστατος χώρος μελέτης μπορεί  επίσης να αποσπάσει την προσοχή του παιδιού. Φροντίζουμε έχουμε καθημερινά τακτοποιημένο το παιδικό δωμάτιο ή τον χώρο μελέτης του παιδιού αλλά και το γραφείο του.

 

Υπερβολική χρήση οθονών

Σύμφωνα με τους ειδικούς* τα παιδιά που περνούν πολύ χρόνο μπροστά στο κινητό το tablet ή το pc έχουν αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάσουν διάσπαση προσοχής, γεγονός που επηρεάζει και την ικανότητά τους να αφοσιωθούν στη μελέτη τους.

 

Έλλειψη ύπνου ή θρεπτικών συστατικών    

Ένα παιδί που κοιμάται πολύ αργά το βράδυ και ξυπνά νωρίς το πρωί, για να πάει στο σχολείο, μπορεί να μην έχει την ενέργεια που απαιτείται για να προσηλωθεί στο διάβασμα. Ομοίως, το να παραλείψει κάποιο γεύμα ή να μη φάει καλά είναι λόγοι που μπορεί να οδηγήσoυν σε πνευματική κούραση ή αδυναμία συγκέντρωσης.

 

 

Του φαίνονται πολύ δύσκολα τα μαθήματα

Πολύ συχνά, η μη αποδοτική μελέτη του παιδιού οφείλεται στη μη κατανόηση των μαθήματων.

 

Του φαίνονται πολύ εύκολα τα μαθήματα

Τα παιδιά με ανεπτυγμένη ικανότητα αφομοίωσης της σχολικής ύλης συχνά δεν βρίσκουν ενδιαφέρον στο να μελετήσουν κάτι που γνωρίζουν ήδη και έτσι το διάβασμα τούς φαίνεται βαρετό.

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

Kids Partying

Έχει μπει σε «ρυθμούς σπιτιού»

Οι ώρες του παιδιού στο σχολείο έχουν συνήθως αυστηρά δομημένο πρόγραμμα με συγκεκριμένη διαχείριση χρόνου.  Όταν όμως το παιδί επιστρέφει στο σπίτι, γυρίζει στη «ζώνη ασφαλείας του» όπου απολαμβάνει ένα λίγο πιο χαλαρό πρόγραμμα. Αν το παιδί ξεκινήσει το διάβασμα με το που γυρίσει στο σπίτι, βρίσκεται ακόμα σε «ρυθμούς σχολείου» και συνήθως μπορεί να αποδώσει καλύτερα στη μελέτη του. Αν όμως αυτή η μεταβατική περίοδος -από το πέρας του σχολείου μέχρι να αρχίσει τη μελέτη- διαρκέσει πολύ, το παιδί έχει ήδη προσαρμοστεί στη χαλαρότητα του σπιτιού και δυσκολεύεται να μπει σε mood διαβάσματος.

 

Είναι σε υπερένταση

Το διάβασμα απαιτεί να μπορεί να συγκεντρωθεί το μυαλό και το σώμα. Η εκτόνωση της ενέργειας του παιδιού, πριν καθίσει να διαβάσει (με γυμναστική ή περίπατο) μπορεί να το βοηθήσει να συγκεντρωθεί, για να κάνει τα μαθήματά του.

 

Δεν του αρέσει να κάθεται στη καρέκλα

Μπορεί να ακούγεται αφελές αλλά πολλά υπερκινητικά παιδιά δεν αγαπούν το να είναι «εγκλωβισμένα» σε μία καρέκλα. Η λύση είναι να επιστρατεύσετε ό, τι μπορεί να βοηθήσει το παιδί να συγκεντρωθεί στο διάβασμα, όπως μία μπάλα γιόγκα, ένα σκαμπό μπαρ, ένα πουφ ή μια μαξιλάρα  ή ακόμα και να το αφήσετε να διαβάσει όρθιο περπατώντας στο σπίτι.

 

Ξεκινά το διάβασμα χωρίς πλάνο

Όσο πιο μεθοδικό και οργανωμένο είναι το διάβασμα τόσο πιο πολλές πιθανότητες έχει να είναι παραγωγικό. Ο σκελετός προετοιμασίας της μελέτης έχει 3 πυλώνες: 1) τον προγραμματισμό της ώρας που θα χρειαστεί το παιδί για το διάβασμα (π.χ. «θα διαβάσω από τις 3 ως τις 5») 2) το να βρεθεί τρόπος για να τηρηθούν οι προθεσμίες παράδοσης των εργασιών και 3) το να ολοκληρώνεται καθημερινά η μελέτη. Αυτός ο «σκελετός» οργάνωσης, μπορεί να δώσει στο παιδί στόχο και κίνητρο να δείξει αφοσίωση την ώρα του διαβάσματος.

Έχει μαθησιακές δυσκολίες

Υπάρχει πάντα η περίπτωση να έχει το παιδί δυσκολίες που σχετίζονται με τις μαθησιακές του ικανότητες. Στην περίπτωση αυτή, αρχικά χρειάζεται η διάγνωση από τον ειδικό, η αξιολόγηση της κατάστασης και η κατάλληλη καθοδήγηση.

 

Μπορεί να είναι απλώς μία φάση

Είτε γιατί βαριέται και προτιμά να κάνει κάτι άλλο είτε γιατί έχει τον νου του κάπου αλλού, το παιδί μπορεί να «ζορίζεται» να εστιάσει στη μελέτη του για ένα διάστημα αλλά στη συνέχεια να ξαναβρεί το focus του.

Διερευνήστε τι από τα παραπάνω μπορεί να συμβαίνει και «το παιδί δεν συγκεντρώνεται στο διάβασμα» και συζητήστε μαζί του για την ανησυχία σας που δεν ολοκληρώνει σωστά τη μελέτη του, αποφεύγοντας να το πιέσετε.  Ακούστε τη δική του οπτική και τις δικές του εξηγήσεις και δείξτε υπομονή και ψυχραιμία, μέχρι να φτάσει στο σημείο να μελετά αφοσιωμένα και αποτελεσματικά.

 

 

*The Association between Screen Time and Attention in Children: A Systematic Review, Renata Maria Silva Santos Camila Guimarães Mendes Débora Marques MirandaMarco Aurélio Romano-Silva ,  DOI: 10.1080/87565641.2022.2064863,   Epub 2022 Apr 17, National Library of Medicine USA.