parents with a little girl painting together-frezyland

Η συμμετοχή των γονέων στη σχολική ζωή του παιδιού μπορεί να επεκτείνει τις εμπειρίες που έχει ένα παιδί στην τάξη σε δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν στο σπίτι. Ένας γονέας που κατανοεί τι κάνει ένα παιδί στον παιδικό σταθμό έχει καλύτερη αίσθηση των ικανοτήτων του παιδιού και αναγνωρίζει ευκολότερα ποιοι τομείς ανάπτυξης χρειάζεται να δουλευτούν, ώστε να βελτιωθεί η αυτοπεποίθηση και οι ικανότητές του.

Τι μαθαίνουν τα παιδιά όταν οι γονείς και οι παιδαγωγοί συνεργάζονται;

  • Τα παιδιά μαθαίνουν τον κόσμο παρατηρώντας τις σχέσεις των ενηλίκων που εμπιστεύονται. Παρατηρούν φυσικά τη συμπεριφορά των γονιών τους με τα άτομα του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος, καθώς και με τους δασκάλους και τις δασκάλες τους. Όταν οι ενήλικοι συζητούν σε κλίμα σεβασμού, τα παιδιά μαθαίνουν για τις υγιείς σχέσεις και αναπτύσσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
  • Όταν γονείς και παιδαγωγοί «μιλούν την ίδια γλώσσα» και συμπεριφέρονται στα παιδιά με σεβασμό και αξιοπρέπεια, τα παιδιά αποκτούν περισσότερα βιώματα συνέπειας και εμπιστοσύνης.
  • Οι προκλήσεις και τα προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων των αναπτυξιακών ζητημάτων και των ειδικών αναγκών, προσεγγίζονται πολύπλευρα, παρέχοντας έγκαιρη παρέμβαση στο σπίτι και στο σχολείο σε παιδιά που τη χρειάζονται.
  • Μετάφραση στα Ελληνικά. Όταν τα παιδιά βλέπουν τους ενήλικες να θέτουν τα όρια τους, να φροντίζουν τις ανάγκες τους και να επικοινωνούν αποτελεσματικά, μαθαίνουν ότι είναι σημαντικό να φροντίζουν τον εαυτό τους και τους άλλους, οδηγώντας στην ανάπτυξη τόσο του αυτο-σεβασμού όσο και του σεβασμού των άλλων.

Πώς μπορούν γονείς και παιδαγωγοί να εμπλακούν σε σχέσεις αμοιβαίου σεβασμού με σκοπό να υποστηρίξουν την ανάπτυξη κάθε παιδιού;

  • Συζητήστε με το παιδαγωγικό προσωπικό τους προβληματισμούς σας με σαφήνεια και διαθέστε τους πληροφορίες που θα τους βοηθήσουν να γνωρίσουν το παιδί και την οικογένειά σας καλύτερα.
  • Δηλώστε τη διαθεσιμότητά σας να παρατηρήσετε και να συμμετέχετε στην καθημερινότητα του σχολείου. Έτσι, θα έχετε την ευκαιρία να κατανοήσετε τον τρόπο που δουλεύουν οι παιδαγωγοί και να τους υποστηρίξετε.
  • Προσφέρετε σαφείς και συγκεκριμένες πληροφορίες για τις οικογενειακές σας αρχές και συνήθειες που θεωρείτε σημαντικό οι παιδαγωγοί να εντάξουν στο πρόγραμμά τους.
  • Ρωτήστε ό,τι θέλετε να μάθετε. Το παιδαγωγικό προσωπικό είναι συνήθως διαθέσιμο να σας απαντά και να σας υποστηρίζει. Ζητήστε να μάθετε τις ώρες που μπορείτε να έχετε επικοινωνία μαζί τους.
  • Φροντίστε τα σχόλιά σας να είναι σαφή, ενθαρρυντικά και συγκεκριμένα. Η συνεργασία για την επίλυση προκλήσεων συμπεριφοράς θα σας ωφελήσει όλους.
  • Αφιερώστε χρόνο κατά την άφιξη και αναχώρηση από τον βρεφικό, παιδικό σταθμό ή νηπιαγωγείο. Θυμηθείτε ότι όταν αφήνετε το παιδί αγχωμένοι, βιαστικοί αντί για ήρεμοι, το παιδί είναι πιθανότερο να καθρεπτίζει τη συμπεριφορά σας μέσω των καθρεπτικών νευρώνων του εγκεφάλου και λόγω της ανωριμότητάς του, του είναι δυσκολότερο να διαχειριστεί τη σύγχυση.

Η συνεργασία γονέων και παιδαγωγών επιτρέπει ένα δίκτυο επικοινωνίας που οδηγεί σε πληρέστερη και αμοιβαία γνώση, καθώς και πιο αποτελεσματική αναζήτηση των καταλληλότερων εκπαιδευτικών μεθόδων, περιεχομένου και αξιών που θα υποστηρίξουν κάθε παιδί και οικογένεια.

Είναι δικαίωμα των γονέων να συμμετέχουν ενεργά και εθελοντικά στη δημιουργία των βασικών αρχών για την ανάπτυξη, εξέλιξη και φροντίδα των παιδιών που εμπιστεύονται σε δομές φροντίδας και εκπαίδευσης¹. Επίσης, είναι σημαντική η παρουσία των γονέων στην καθημερινότητα των παιδιών τους εκτός σπιτιού και εκτιμάται ιδιαίτερα από το παιδαγωγικό προσωπικό. Η σημασία της συμμετοχής των γονέων στη σχολική ζωή έχει ερευνηθεί και έχουν αναγνωριστεί τα οφέλη της στην ευημερία, ασφάλεια και ανάπτυξη των παιδιών.

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

 

Απόψεις και άλλες δηλώσεις που εκφράζονται από χρήστες και τρίτα μέρη (π.χ., επιστημονικούς συνεργάτες) είναι αποκλειστικά δικές τους και δεν αποτελούν απόψεις της Frezyland by Frezyderm. Την ευθύνη για περιεχόμενο που δημιουργείται από τρίτα μέρη φέρουν αποκλειστικά τα μέρη αυτά.

  1. Malaguzzi Loris, “Charter of Three Rights