Kids programing

Με την έλευση της ρομποτικής στην εκπαίδευση και την τεχνολογία να εξαπλώνεται γενικά στη ζωή των παιδιών, τον τελευταίο καιρό γίνεται μία μεγάλη συζήτηση σχετικά με τα μαθήματα προγραμματισμού για παιδιά. Και όπως σε κάθε συζήτηση, υπάρχουν διάφορες πλευρές: υπάρχουν οι υπέρμαχοι του να μαθαίνουν τα παιδιά κώδικα γιατί θα αποκομίσουν πολλά οφέλη αλλά και αυτοί που θεωρούν περιττή ή και βλαπτική την τόσο βαθιά ενασχόληση του παιδιού με τις γλώσσες προγραμματισμού. Η πλειοψηφία όμως είναι μάλλον οι σκεπτικιστές και όσοι δεν έχουν τόσο εξειδικευμένο τεχνολογικό υπόβαθρο και πιθανότατα θα ήθελαν να μάθουν περισσότερα για το θέμα, πριν το αξιολογήσουν. Αξίζει να δούμε όλα τα επιχειρήματα, για να διαλευκανθεί το «τοπίο» για όσους θα ήθελαν να μάθουν περισσότερα.

Η άποψη των υπέρ: Τα οφέλη του προγραμματισμού για τα παιδιά τώρα στην ενήλικη ζωή τους

 

Η ενασχόληση με τον κώδικα…

  • Χτίζει την ικανότητα να δημιουργείς κάτι εκ του μηδενός: το παιδί που φτιάχνει έναν κώδικα ξεκινά από το τίποτα και τελειώνει με κάτι το οποίο χρειάζεται να είναι κατανοητό, αλλιώς είναι άνευ αξίας. Μέσα σε έναν ψηφιακό κόσμο όπου κυριαρχεί το άπειρο, ο μόνος περιορισμός είναι η φαντασία του παιδιού που μαθαίνει να δημιουργεί με πνεύμα καινοτομίας και αυθεντικότητας.

 

  • Μαθαίνει στα παιδιά «ψηφιακό αλφαβητισμό»: σε αυτόν ανήκουν και έννοιες που ακούμε συχνά, όπως «διαδικτυακή ασφάλεια», «ψηφιακό bullying», «διαδικτυακή ηθική» κ.λπ. και ένα «ψηφιακά αλφαβητισμένο» παιδί μπορεί να αλληλεπιδράσει με την digital technology με ασφαλή και παραγωγικό τρόπο.

 

  • Διδάσκει την «υπολογιστική και μαθηματική σκέψη» και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων: του δείχνει πώς να αναγνωρίζει ένα πρόβλημα και μέσα από την αναλυτική σκέψη να το επιλύει. Φανταστείτε ότι ένας επιστήμονας επιλύει προβλήματα κάνοντας υποθέσεις και τεστάροντάς τες μία προς μία ενώ ένας δημιουργός κώδικα κάνει μικροαλλαγές στον κώδικά του αλλάζοντας ένα στοιχείο τη φορά μέχρι να βρει ποιο στοιχείο λύνει το πρόβλημα.

 

  • Χαρίζει στα παιδιά ενσυναίσθηση: σχεδιάζοντας μία εφαρμογή, τα παιδιά μαθαίνουν τι σημαίνει «εμπειρία του χρήστη». Μαθαίνουν ακόμα τι σημαίνει συνολική εμπειρία ενός ατόμου όταν χρησιμοποιεί ένα προϊόν όπως είναι ένα site ή ένα app, αν του είναι εύκολο να τα χρησιμοποιήσει ή αν του προκαλούν ευχαρίστηση και έτσι εξασκείται στο να μάθει να νοιάζεται για το τι νιώθουν οι άλλοι.

 

  • Θωρακίζει το εργασιακό τους μέλλον: τους δίνει ένα αναγνωστικό πλεονέκτημα όταν έρθει η ώρα των σπουδών, και αργότερα στον επαγγελματικό στίβο, κάνοντάς τους «πολύτιμο» και καλά αμειβόμενο εργατοδυναμικό.

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

messy play

Όσοι διαφωνούν με τα παιδιά-coders υποστηρίζουν ότι η εκμάθηση κώδικα…

  • Εντείνει την υπερβολική ενασχόληση με τις οθόνες: έτσι μεγεθύνονται ή προκαλούνται ζητήματα κοινωνικοποίησης του παιδιού αλλά ενδεχομένως και οφθαλμολογικά προβλήματα, ημικρανίες, προβλήματα στον ύπνο ή άλλα θέματα που σχετίζονται με την πολύωρη καθιστική ζωή.

 

  • Είναι ένα απλώς ένα τωρινό trend, όχι το επάγγελμα του μέλλοντος: με την άνοδο των λογισμικών τεχνητής νοημοσύνης (ai), ο αυτό- προγραμματισμός είναι ήδη μία πραγματικότητα! Άρα το επάγγελμα του προγραμματιστή στο μέλλον όχι μόνο δεν θα είναι περιζήτητο αλλά μπορεί και να εξαλειφθεί μία μέρα.

 

  • Δεν είναι για όλα τα παιδιά, ειδικά για τα πιο μικρά: πάρα πολύ λίγα παιδιά έχουν ένα έμφυτο ταλέντο για να κατακτήσουν τόσο βαθιές γνώσεις στην ψηφιακή τεχνολογία, αν φανταστούμε ότι ακόμα και «φτασμένοι» προγραμματιστές δυσκολεύονται κάποιες φορές. Μπορεί, για παράδειγμα, να ολοκληρωθεί ένας κώδικας με επιτυχία και σε ένα μελλοντικό update να εμφανιστεί σφάλμα (bug). Η ενασχόληση με αλγόριθμους απαιτεί τεχνογνωσία που είναι αδύνατο να έχει ένα παιδί και ο προγραμματισμός είναι κάτι με το οποίο μπορεί να καταπιαστεί μόνο «επιδερμικά».

 

  • Υπάρχουν χίλιοι δυο άλλοι τρόποι να εξοικειωθεί το παιδί με την τεχνολογία: ο Σχεδιασμός Οπτικής Επικοινωνίας (Graphics Design) το Animation είναι άλλες ικανότητες που μπορούν να μάθουν πιο εύκολα τα παιδιά και είναι πιο σχετικές με την ηλικία τους και το γνωσιακό τους υπόβαθρο.

 

  • Τα παιδιά πρέπει να μείνουν παιδιά: να μην είναι κλεισμένα σε ένα δωμάτιο μπροστά σε μία οθόνη, να βγαίνουν έξω να παίξουν, να είναι το σώμα τους σε κίνηση, να χτίζουν αληθινές «διαπροσωπικές σχέσεις». Πρόκειται για ένα επιχείρημα που δεν αφορά μόνο την ενασχόληση με τον σχεδιασμό κώδικα αλλά γενικά με την υπερ-ενασχόληση των παιδιών με την τεχνολογία.

 

Αν σκέφτεστε να γράψετε το παιδί σας σε μαθήματα προγραμματισμού και επιθυμεί και το ίδιο να ασχοληθεί με coding, συμβουλευτείτε τους ειδικούς και αντλήστε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε. Ζυγίστε τα υπέρ και τα κατά και αποφασίστε έχοντας όλα τα δεδομένα στη διάθεσή σας για να… προγραμματίσετε ή όχι την ενασχόληση του με τον τομέα αυτό.