Η μελέτη στο σπίτι είναι μια από τις καθημερινές υποχρεώσεις του παιδιού η οποία απαιτεί καλή οργάνωση και συνέπεια. Είναι μια διαδικασία που πολλές φορές αγχώνει γονείς και παιδιά ενώ συχνά φέρνει τις προσωπικές σχέσεις στα όρια. Το «κλειδί» για να περάσετε αλώβητα και αποτελεσματικά από αυτή τη μακρά διαδικασία, είναι κατ’αρχάς να δημιουργήσετε μια ρουτίνα μελέτης και να την τηρήσετε, με λίγες εξαιρέσεις στον κανόνα.

Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να τη δημιουργήσετε και να τη διατηρήσετε:

1) Συμφωνήστε μαζί με το παιδί μια καθορισμένη ώρα μελέτης. Δώστε του επιλογές του τύπου, «οι εργασίες για το σπίτι γίνονται μεταξύ 5.30 και 7.30 κάθε απόγευμα», αλλά το παιδί ξεκινά και τελειώνει τη στιγμή της επιλογής του, εντός αυτού του χρονικού πλαισίου.

2) Όταν έχετε πάρει αποφάσεις μαζί, μείνετε σε αυτές μέχρι να χρειαστεί να επανεξεταστούν. Αυτό ισχύει για τα πάντα, όχι μόνο για θέματα σχετικά με τις εργασίες.

3) Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά κάθονται άνετα και χωρίς περισπασμούς, στον χώρο στο οποίο μελετούν.

4) Να είστε συνεπείς στον ρόλο σας. Συζητήστε, παρακολουθήστε, ελέγξτε τις εργασίες κάθε βράδυ.

5) Το παιδί θα πρέπει να ενθαρρύνεται να ολοκληρώσει τις εργασίες για το σπίτι, δουλεύοντας μόνο του. Εσείς θα δηλώνετε ότι θα είστε πάντα διαθέσιμοι να δώσετε τη βοήθειά σας βήμα-βήμα με σκοπό να το «ξεμπλοκάρετε» και όχι να του δώσετε έτοιμη τη λύση.

6) Είναι καλύτερο, αν και όχι πάντα εφικτό, και οι δύο γονείς να συμμετέχουν στη σχολική ζωή και στη μελέτη του παιδιού, αλλά όχι ταυτόχρονα. Τα παιδιά πρέπει να δουν ότι και οι δύο γονείς ενδιαφέρονται και συμμετέχουν στην εκπαίδευσή τους. Μπορεί να είναι πιο δύσκολο για τον έναν γονέα περισσότερο απ’ ό, τι στον άλλον να είναι διαθέσιμος κάθε βράδυ, αλλά θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια για να βρεθεί κάποιος συμμετοχικός ρόλος κατάλληλος για όλα τα μέρη.

7) Προσπαθήστε να αποφύγετε την αντιπαράθεση με τα παιδιά για τη μελέτη.

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

Happy children with teacher

8) Αφήστε το παιδί να κάνει λάθη. Αντί να το διορθώνετε συνεχώς, ενθαρρύνετέ το να βρίσκει και να διορθώνει τα δικά του λάθη. Το παιδί πρέπει να μπορεί να αποδεχτεί ότι το να κάνει λάθη είναι μέρος της μαθησιακής διαδικασίας και είναι σημαντικό να είναι πρόθυμο να επιστρέψει και να δοκιμάσει μια διαφορετική μέθοδο ή προσέγγιση.

9) Εάν το παιδί σας αντιμετωπίζει πραγματικά μια δυσκολία, προσπαθήστε να το βοηθήσετε, αλλά μην υπερβαίνετε τον καθορισμένο χρόνο. Επικοινωνήστε με τον δάσκαλο, εξηγώντας του ότι το παιδί σας εργάστηκε ειλικρινά για τον καθορισμένο χρόνο αλλά δεν κατάφερε να ολοκληρώσει. Εάν μπορείτε, επισημάνετε τις συγκεκριμένες δυσκολίες που αντιμετώπισε το παιδί.

10) Να θυμάστε πως εάν εκδηλώνετε εσείς αδικαιολόγητο άγχος για τις σχολικές επιδόσεις ή τις εργασίε, δημιουργείτε ένταση στο παιδί. Αναγνωρίστε και σεβαστείτε την προσπάθεια, την ειλικρίνεια και τον ενθουσιασμό του. Έτσι, το παιδί θα προοδεύει και θα αναπτύσσεται με τον δικό του ρυθμό, σε ένα ασφαλές και χαλαρό περιβάλλον.

Τα οφέλη της εργασίας για το σπίτι

Αν και κάθε εκπαιδευτικός διαμορφώνει τη δική του πολιτική σε σχέση με τις εργασίες για το σπίτι, υπάρχουν κάποια δεδομένα που θα πρέπει να τηρούνται: οι εργασίες για το σπίτι θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένο σκοπό και να δίνονται με συνέπεια και σε μικρές ποσότητες. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις, αποτελούν εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για τους παρακάτω λόγους:

  • Λειτουργούν ως μια μορφή επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και σπιτιού.
  • Σας επιτρέπουν να δείτε πώς προχωρά το παιδί σας σε διάφορους τομείς.
  • Βοηθούν στην ανάπτυξη της αυτοπειθαρχίας του παιδιού.
  • Βοηθούν ένα παιδί να γίνει ανεξάρτητος μαθητής.
  • Είναι χρήσιμες για να αναθεωρήσετε ή να ενισχύσετε τη δουλειά που γίνεται στο σχολείο.
  • Μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ολοκλήρωση της εργασίας που ξεκίνησε στο σχολείο.

 

Χαρείτε λοιπόν τη διαδικασία, αποφύγετε τις εντάσεις και ενθαρρύνετε το παιδί σας να γίνει ένας αυτόνομος μαθητής.

Καλή επιτυχία!

  • Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η σχολική τάξη. Χώρος-Ομάδα-Πειθαρχεία-Μέθοδος. Αθήνα.
  • Παντελιάδου, Σ. (2015). Η αλφαβήτα που μπερδεύει – Κοντά στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις Πεδίο.
  • Slavin, R. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Θεωρία και πράξη. Εκδόσεις Μεταίχμιο.