kid playing with balls

Στην ηλικία του προνηπίου και νηπίου, πολλοί γονείς «γράφουν» τα παιδιά τους σε αρκετές εξωσχολικές δραστηριότητες με στόχο: να ενισχύσουν τη σωματική τους άσκηση (αν πρόκειται για αθλητικές ενασχολήσεις), να ανακαλύψουν/ καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους και να τα εκθέσουν σε μία ευρεία γκάμα εποικοδομητικών εμπειριών διευρύνοντας τους ορίζοντές τους. Όμως κάποιες φορές, ο αριθμός των δραστηριοτήτων αυτών είναι αρκετά μεγάλος για να ακολουθηθεί από τα παιδιά, χωρίς να τα κουράσει. Αν ανήκετε και εσείς σ’ αυτούς που αναρωτούνται μήπως έχουν επιλέξει πάρα πολλά χόμπι για τα παιδιά τους, τα παρακάτω κριτήρια θα σας βοηθήσουν να επιλέξετε ένα λογικό (για τη δική σας οικογένεια) εύρος εξωσχολικών ενασχολήσεων.

Τι διαθέσιμους χρόνους έχει το παιδί και η οικογένεια;  

Σκεφτείτε τι ώρα γυρίζει το παιδί από το σχολείο και τι ώρα επιστρέφετε και εσείς, οι γονείς, από τη δουλειά, αν εργάζεστε. Υπάρχει χρόνος τα απογεύματα για όλες τις προγραμματισμένες δραστηριότητες, χωρίς να τρέχετε να τα προλάβετε όλα «ασθμαίνοντας» ή να επιφορτίζεστε με πολύ άγχος; Θα έχει το παιδί χρόνο να φάει με ηρεμία, να ξεκουραστεί ή να κοιμηθεί μετά το σχολείο και πριν τις δραστηριότητες; Επίσης, αν η απόφασή σας είναι να συγκεντρώσετε όλες τις ενασχολήσεις για το σαββατοκύριακο, είναι ρεαλιστικά εφικτό να συμβεί αυτό χωρίς να καταλήξετε κατάκοποι οικογενειακώς και κυρίως το παιδί;

 

Τι άποψη έχει το παιδί για το εξωσχολικό πρόγραμμά του;

Ρωτάμε αρχικά το παιδί αν ενδιαφέρεται για καθεμία από τις ενασχολήσεις που προτείνουμε αλλά και για τον συνδυασμό τους. Αν εκφράσει άρνηση συμμετοχής, είναι σημαντικό να λάβετε υπόψη την επιθυμία του, έστω και αν πιστεύετε σθεναρά πως θα ωφεληθεί από τη/τις συγκεκριμένη/ες δραστηριότητα/ες.

 

 

Μήπως εκφράζει άρνηση με μη λεκτικό τρόπο;

Αν τα «πονάει η κοιλιά μου, το πόδι μου, το κεφάλι μου», «νυστάζω» «βαριέμαι» ξαφνικά αρχίσουν να παγιώνονται πριν από κάθε ενασχόληση, μπορεί να σημαίνει πως το παιδί αγχώνεται με το πολυάσχολο πρόγραμμά του ή ότι απλώς δεν επιθυμεί να το ακολουθήσει και προφασίζεται δικαιολογίες. Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται να κάνετε μαζί του μία κουβέντα για το αν επιθυμεί να συνεχίσει όλες αυτές τις ασχολίες.

 

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

kid playing with woods

Μένει χρόνος για παιχνίδι, χαλάρωση και οικογενειακές στιγμές;

Τα παιδιά χρειάζονται ελεύθερο χρόνο, χωρίς δομημένο πρόγραμμα, απλώς για να βρίσκονται., δηλαδή να έχουν χρόνο για τον εαυτό τους. Χρειάζονται όμως και ποιοτικό χρόνο με εσάς, τους γονείς τους: για να φάτε μαζί ως οικογένεια, να συζητήσετε με ηρεμία, να χαλαρώσετε με μία ταινία ή ένα επιτραπέζιο χωρίς να περνάτε αγχωτικά από τη μία δραστηριότητα στην άλλη.

 

 

 

Πώς θέλω να είναι το παιδί μου στο δημοτικό ίσως και αργότερα, ως έφηβος; Σύμφωνα με τον Δρα Άλβιν Ρόζενφελντ, πρώην διευθυντή τoυ Τμήματος Ψυχιατρικής Παιδιού στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ: «τα παιδιά που έχουν πάρα πολύ φορτωμένο εξωσχολικό πρόγραμμα, μέχρι να φτάσουν στο Λύκειο, είναι ήδη βαριεστημένα και εξουθενωμένα. Και αυτό συμβαίνει γιατί οι γονείς τους έχουν την καλοπροαίρετη πεποίθηση πως ως γονείς οφείλουν να δημιουργούν για τα παιδιά ένα “γεμάτο” πρόγραμμα, ώστε να τα κρατούν απασχολημένα και δραστήρια1.». Στην ίδια λογική, ο Ντέιβιντ Έλκαϊντ, Διδάκτωρ στο Τμήμα Παιδικής Ανάπτυξης του  Πανεπιστημίου Ταφτς,  αναφέρει πως: «οι ειδικοί βλέπουν παιδιά που μπαίνουν στην εφηβεία να βαριούνται δραστηριότητες που άλλοτε λάτρευαν, γιατί, μετά από τόσα χρόνια ενασχόλησης δεν τα ευχαριστούν πια. Τις βαριούνται όμως για έναν ακόμα λόγο: γιατί καθώς έχουν μεγαλώσει μεταπηδώντας από τη μία δομημένη ασχολία στην άλλη, φτάνουν στο σημείο να περιμένουν ότι θα διασκεδάζουν και θα είναι απασχολημένα όλη την ώρα. Έτσι, δεν έχουν μάθει να χρησιμοποιούν τους εσωτερικούς τους “πόρους” για να απασχολούν τον εαυτό τους και είναι ιδιαίτερα σημαντικό για ένα παιδί να μάθει να μένει για λίγο μακριά από φίλους και δραστηριότητες και να βρίσκει τη λύση μόνο του2». Επιλέγουμε λοιπόν τόσες εβδομαδιαίες δραστηριότητες ώστε να μην «τα δώσει όλα» το παιδί από τόσο μικρό και «στραγγίξει» από ενέργεια, ενδιαφέρον, όρεξη και αντοχές λίγο μετά.

 

Λαμβάνουμε υπόψη όλες τις συνισταμένες που αφορούν το ψυχολογικό και το πρακτικό «κομμάτι», πάντα με γνώμονα τον δικό μας πυρήνα οικογένειας και επιλέγουμε εξωσχολικές δραστηριότητες για παιδιά 4 ετών που ανταποκρίνονται στις επιθυμίες και στα ενδιαφέροντά τους, δεν «μπουκώνουν ασφυκτικά» το πρόγραμμά τους και  εντάσσονται ομαλά στην καθημερινότητα της οικογένειας.

 

1,2.WebMed, Overscheduled Child May Lead to a Bored Teen.