mom breastfeeds her baby

Το μητρικό γάλα αναγνωρίζεται ως η καλύτερη διατροφή για όλα τα μωρά, λόγω των οφελών που έχει, τόσο στην υγεία για τα βρέφη όσο και για τις μητέρες τους. Υπάρχει ευρεία συναίνεση που συνιστά αποκλειστικό θηλασμό για τους πρώτους έξι μήνες και συνέχιση του θηλασμού, μαζί με την εισαγωγή στερεών τροφών, για τουλάχιστον ένα χρόνο μετά τη γέννηση, εφόσον είναι αμοιβαία επιθυμητό από τη μητέρα και το μωρό.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ):

«Ο θηλασμός είναι ο φυσιολογικός τρόπος σίτισης, με όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται για την υγιή ανάπτυξη του βρέφους. Σχεδόν όλες οι μητέρες μπορούν να θηλάσουν, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν καλή πληροφόρηση, και υποστήριξη της οικογένειας, του συστήματος & των υπηρεσιών υγείας και της κοινωνίας γενικότερα»

Εάν θηλάζετε λοιπόν, σε καθημερινή βάση γνωρίζετε ότι δίνετε  στο μωρό σας πολύτιμα θρεπτικά συστατικά που θα προάγουν την ανάπτυξη και την υγεία του. Μπορεί, ωστόσο, να έχετε απορίες σχετικά με το ποια τρόφιμα είναι τα καλύτερα για εσάς – και πώς η διατροφή σας μπορεί να επηρεάσει το μητρικό γάλα και το μωρό σας.

 

Χρειάζομαι επιπλέον θερμίδες κατά τη διάρκεια του θηλασμού;

Η απάντηση είναι πως ναι, θα χρειαστείτε επιπλέον 330 έως 400 θερμίδες την ημέρα – για να έχετε την ενέργεια που χρειάζεστε για να παράγετε γάλα.

Για να πάρετε αυτές τις επιπλέον θερμίδες, επιλέξτε επιλογές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, όπως μια φέτα ψωμί ολικής άλεσης με μια κουταλιά της σούπας φυστικοβούτυρο ή μέλι, μια μεσαία μπανάνα ή ένα μήλο ή δημητριακά συνδυασμένα με ένα γιαούρτι.

 

Ποιες τροφές πρέπει να τρώω κατά τη διάρκεια του θηλασμού;

Επικεντρωθείτε σε υγιεινές επιλογές για να βοηθήσετε την παραγωγή γάλακτος. Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες, όπως άπαχο κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά, φασόλια, φακές. Επιλέξτε επίσης  μια ποικιλία δημητριακών ολικής αλέσεως καθώς και φρούτα και λαχανικά.

Η κατανάλωση ποικιλίας τροφίμων κατά τη διάρκεια του θηλασμού θα αλλάξει τη γεύση του μητρικού σας γάλακτος. Αυτό θα εκθέσει το μωρό σας σε διαφορετικές γεύσεις, γεγονός που μπορεί να το βοηθήσει να δεχτεί πιο εύκολα στερεές τροφές στην πορεία.

Για να βεβαιωθείτε ότι εσείς και το μωρό σας λαμβάνετε όλες τις βιταμίνες που χρειάζεστε, η μαία ή ο γιατρός σας μπορεί να σας συστήσει να λαμβάνετε καθημερινά ένα πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα μέχρι να έρθει σταδιακά η στιγμή του αποθηλασμού για εσάς και το μωρό σας.

 

Τι γίνεται εάν είμαι vegetarian και θηλάζω;

Εάν ακολουθείτε χορτοφαγική διατροφή, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επιλέγετε τρόφιμα που θα σας δώσουν τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε. Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε σίδηρο, πρωτεΐνες και ασβέστιο. Καλές πηγές σιδήρου είναι οι φακές, τα εμπλουτισμένα δημητριακά, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, ο αρακάς και τα αποξηραμένα φρούτα, όπως οι σταφίδες και τα δαμάσκηνα. Για να βοηθήσετε τον οργανισμό σας να απορροφήσει το σίδηρο, καταναλώστε σε συνδυασμό με  βιταμίνη C, όπως τα εσπεριδοειδή.

Για πρωτεΐνη, αναζητήστε  προϊόντα σόγιας και υποκατάστατα κρέατος, όσπρια, φακές, ξηρούς καρπούς, σπόρους και δημητριακά ολικής άλεσης. Τα αυγά και τα γαλακτοκομικά είναι επίσης μέσα στις επιλογές.

Καλές πηγές ασβεστίου είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα σκούρα πράσινα λαχανικά. Άλλες επιλογές περιλαμβάνουν προϊόντα εμπλουτισμένα και -ενισχυμένα με ασβέστιο, όπως χυμοί, δημητριακά, γάλα σόγιας, γάλα αμυγδάλου.

 

Χρειάζεται να αυξήσω την κατανάλωση υγρών ενώ θηλάζω;

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

baby gymnastics

Μία θηλάζουσα θα πρέπει να φροντίσει να ενυδατώνεται επαρκώς, πίνοντας τουλάχιστον 2 λίτρα νερό την ημέρα. Φροντίζουμε να έχουμε δίπλα μας ένα ποτήρι με νερό και κατά τη διάρκεια του θηλασμού, καθώς συχνά εκείνη την ώρα μπορεί να διψάσουμε. Εκτός από νερό, μπορούμε να πίνουμε φρέσκους χυμούς φρούτων και λαχανικών.

Πόσο γάλα παράγω ενώ θηλάζω ;

Η παραγωγή του μητρικού γάλακτος  είναι μία διαδικασία που στηρίζεται στην προσφορά και τη ζήτηση. Δηλαδή όσο το μωρό αναζητά τον μαστό και θηλάζει, τόσο δημιουργεί το ερέθισμα της παραγωγής του μητρικού γάλακτος και τόσο γάλα παράγει.

Η μέση ημερήσια παραγωγή γάλακτος για τους πρώτους 6 μήνες είναι περίπου 750 ml και μπορεί να κυμαίνεται από 550 εώς και 1200 ml. Ο όγκος του γάλακτος που παράγεται από την μητέρα εξαρτάται από την συχνότητα των θηλασμών, και επομένως όσο περισσότερο θηλάζει το βρέφος, τόσο μεγαλύτερη είναι και η παραγωγή γάλακτος. Κατά το δεύτερο εξάμηνο του θηλασμού, η παραγωγή γάλακτος συνήθως μειώνεται σε 600 ml ημερησίως, ενώ σ’αυτή τη χρονική περίοδο, τα περισσότερα βρέφη αρχίζουν να καταναλώνουν στερεές τροφές.

 

Υπάρχουν τροφές που αυξάνουν την ποσότητα μητρικού γάλακτος;

 Είναι πολύ σημαντικό η  θηλάζουσα μητέρα να μην λαμβάνει την σύσταση κατανάλωσης μεγάλης ποσότητας φαγητού, αλλά να δίνεται έμφαση στην ποιότητα και τα συστατικά που λαμβάνει μέσω της  της διατροφής. Ο θηλασμός είναι μια φυσιολογική λειτουργεία που υποστηρίζεται από το σώμα της. Το γάλα που παράγει μια θηλάζουσα που τρέφεται ισορροπημένα είναι η πιο σημαντική και πολύτιμη με θρεπτικά συστατικά διατροφή για το μωρό της.

Τροφές που μπορεί να καταναλώσει μια θηλάζουσα για ενίσχυση της παραγωγής της σε συνδυασμό με την ισορροπημένη διατροφή είναι :

 

  • Καρότο
  • Παντζάρι
  • Σπανάκι
  • Ρόκα
  • Σέσκουλο λάχανο
  • Βρώμη
  • Κεχρί
  • Ανάλατα αμύγδαλα
  • Χούμους
  • Αυγά
  • Σουσάμι
  • Ταχίνι
  • Βασιλικός
  • Αβοκάντο

 

 

 

Ροφήματα που μπορούν να σε βοηθήσουν με ένα ρυθμό κατανάλωσης μια κούπας μέσα στην διάρκεια της ημέρας :

  • Χαμομήλι
  • Τσάι τσουκνίδας
  • Πιπερόριζα
  • Άνηθος
  • Γλυκάνισος

 

Σε κάθε περίπτωση, θα χρειαστεί να συμβουλευτείτε την μαία ή την σύμβουλο γαλουχίας προκειμένου να εξακριβώσετε μαζί αν υπάρχει κάποια τροφική αλλεργία ή άλλες παθήσεις, οι οποίες απαγορεύουν την πρόσληψη των συγκεκριμένων τροφών. Επίσης είναι σημαντικό η θηλάζουσα να λάβει εξατομικευμένη συμβουλευτική που θα συμβαδίζει με το πρόγραμμα και τις ανάγκες τις δικής της κατάστασης.

Κατά τη διάρκεια ενός θηλασμού που μπορεί να έχουμε αμφιβολίες σχετικά με τη παραγωγή  είναι καλό να έχετε στο μυαλό σας, ότι θα χρειαστεί η συμβολή ενός  συμβούλου γαλουχίας που θα εκτιμήσει :

  • Την σωστή πρόσφυση στον μαστό
  • Την πρόσληψη βάρους του μωρού
  • Την εξέταση του μαστού της μητέρας.

Εάν κριθεί απαραίτητο μπορεί να δοθούν γαλακταγωγά. Η γαλακταγωγός ουσία είναι ένα βότανο, φάρμακο ή άλλη ουσία η οποία μπορεί να αυξήσει την παραγωγή  γάλακτος της μητέρας.

 

Να θυμάστε :

Ο θηλασμός αποτελεί μια  διαδικασία με πολλαπλά οφέλη τόσο στη θηλάζουσα μητέρα όσο και στο μωρό. Αποτελεί μια περίοδο με αυξημένες  διατροφικές απαιτήσεις και ανάγκες για την θηλάζουσα αφού έχει ανάγκη από ενέργεια και θρεπτικά συστατικά.  Η ισορροπημένη διατροφή στο θηλασμό αποτελεί το κλειδί για μια σταθερή και ενισχυμένη παραγωγή γάλακτος και παράλληλα βοήθα την μητέρα να  διατηρήσει  ένα υγιές βάρος.