twin babies

Τα δίδυμα ξεκινούν τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση και σχέση, από την εγκυμοσύνη. Σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους προσπαθούν από τη μία, να διατηρήσουν το δεσμό μεταξύ τους και παράλληλα να αναπτύξουν ξεχωριστές προσωπικότητες. Τα ομοζυγωτικά δίδυμα, είναι τα δίδυμα που έχουν το ίδιο φύλο και συνήθως μοιάζουν υπερβολικά μεταξύ τους, ενώ τα διζυγωτικά διαφέρουν στην όψη και στα χαρακτηριστικά τους και μπορεί να έχουν το ίδιο ή διαφορετικό φύλο.

Η ψυχολογία των διδύμων

Οι γονείς μπορεί να σκέφτονται πως είναι ωραίο τα δίδυμα μωρά τους να μεγαλώνουν μαζί και να έχουν συντροφιά το αδερφάκι τους, ενώ δεν θα είναι ποτέ μόνα τους.

Τα δίδυμα μαθαίνουν να παρακολουθούν, να παρατηρούν με προσοχή αλλά και να μιμούνται το ένα το άλλο από την πολύ μικρή ηλικία και αυτό συμβάλλει στην ανάπτυξή τους. Βέβαια, στους διζυγωτικούς διδύμους το κάθε βρέφος ωριμάζει σε διαφορετικό χρόνο, αλλά μεγαλώνοντας και παίζοντας μαζί, μαθαίνουν να μοιράζονται για παράδειγμα τα παιχνίδια τους.

Η δυσκολία είναι ότι από την γέννησή τους θα πρέπει να μοιράζονται τη μητέρα τους και δεν θα τη νοιώσουν σαν προσωπικό κτήμα τους στο ξεκίνημα της ζωής τους. Στα μονοωογενή δίδυμα πολλές φορές υπάρχει δυσκολία να τα ξεχωρίσουν στο οικογενειακό και κοινωνικό-σχολικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα  να μην αντιμετωπίζονται σαν διαφορετικά άτομα. Πολλές φορές τους φωνάζουν ο/η δίδυμος/η, χωρίς να τους λένε με τα ονόματά τους, ενώ το ομοιόμορφο ντύσιμο που τους κάνουν κάποιοι γονείς δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τη διαφοροποίηση τους. Επίσης, η ανάπτυξη του λόγου είναι ενδεχόμενο να καθυστερήσει γιατί τα δίδυμα αναπτύσσουν μια ιδιαίτερη γλώσσα επικοινωνίας μεταξύ τους και αυτό δυσκολεύει την εξέλιξη της γλώσσας.

Τι θα μπορούσατε να κάνετε ως γονείς

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

baby sleeping

Ως μητέρα των διδύμων, χρειάζεται να προσφέρετε τον εαυτό σας και στα δύο παιδιά ανταποκρινόμενη ταυτόχρονα στις ανάγκες τους. Σίγουρα είναι δύσκολο, για παράδειγμα να ταΐζετε και τα δύο βρέφη ή να τα αλλάζετε την ίδια στιγμή. Αυτό που μπορείτε να κάνετε, είναι να συμπεριφέρεστε στο κάθε παιδί σαν να είναι το μοναδικό όπως τονίζει ο ψυχαναλυτής παιδιών Winnicott (1964a). Θα πρέπει να σκέφτεστε ότι έχετε δύο διαφορετικά παιδιά και να τα αντιμετωπίζετε σαν διαφορετικά άτομα, γιατί το κάθε βρέφος έχει τη δική του οντότητα και ιδιοσυγκρασία, παρόλο που μπορεί να μοιάζουν πολύ μεταξύ τους. Αν μπορείτε να δείτε ότι τα δίδυμα σας διαφέρουν, θα μπορέσετε να αναπτύξετε και μια ιδέα ότι και οι ανάγκες τους είναι διαφορετικές, όπως ότι μπορεί να αντέχουν περισσότερο ή λιγότερο την ποσότητα φαγητού, αγκαλιάς, ερεθισμάτων.

Χρειάζεται να έχετε μεγάλη οργάνωση στην καθημερινή ζωή των διδύμων, όπως στο πρόγραμμα φαγητού, ύπνου και παιχνιδιού. Επίσης, να οργανώνετε τον χρόνο σας καλύτερα ώστε να ανταπεξέλθετε στην απαιτητική καθημερινότητα των διδύμων σας. Ο ρόλος του ζευγαριού είναι σημαντικός, όπως σε κάθε οικογένεια, ώστε να υποστηρίζεστε και να είστε βοηθητικοί μεταξύ σας.

Συμβουλές για το μεγάλωμά τους

  • Οι γονείς που μεγαλώνετε δίδυμα πρέπει να ενθαρρύνετε τα ατομικά τους χαρακτηριστικά. Χρειάζεται να ενισχύσετε την διαφορετικότητα και να τα βοηθήσετε να αναπτύξουν το καθένα τις δικές του προτιμήσεις, π.χ. διαφορετικό ντύσιμο.
  • Να μη θεωρούνται ως ένα άτομο μέσα στην οικογένεια αλλά το κάθε παιδί να έχει την δικιά του θέση με τα χαρακτηριστικά του και τις ικανότητες του, και να διαθέτετε χρόνο ειδικά για το κάθε παιδί ξεχωριστά. Να μην κάνετε συγκρίσεις μεταξύ τους, και τη συμπεριφορά τους να την αντιμετωπίζετε ατομικά στο καθένα.
  • Να ενθαρρύνετε τα δίδυμα να επιλέγουν διαφορετικά χόμπι, σπορ, δραστηριότητες, και μεγαλώνοντας να έχουν και ξεχωριστές φιλίες, αλλά και να τους ενθαρρύνεται να καταλαβαίνουν ο/η ένας/μια τον/την άλλον/η.
  • Στο σχολείο τα δίδυμα είναι καλό να χωριστούν, καθώς το ξεχώρισμά τους σε διαφορετικά τμήματα θα βοηθήσει στην κοινωνικοποίησή τους, στον ιδιωτικό τους χώρο, αλλά και στην ανάπτυξη των διαφορετικών ικανοτήτων που έχει το καθένα τους. Πρώτα όμως να ρωτήσετε τα παιδιά σας για αυτό το διαχωρισμό για να μην βιώσουν άγχος αποχωρισμού από το δίδυμο αδερφό/ή. Επειδή όμως αυτή η απόφαση είναι κρίσιμη χρειάζεται προετοιμασία και συζήτηση μεταξύ διδύμων, γονιών και δασκάλων, και όλα αυτά πριν ακόμα αρχίσουν το σχολείο, όπως αναφέρει η (Preedy, 1999).
  • Όσο πιο πολύ ενθαρρύνετε την αυτονομία τους, τόσο πιο εύκολο θα είναι η μετάβαση σε μια ανεξάρτητη ενήλικη ζωή, αλλά και να διατηρήσουν την ισχυρή σχέση μεταξύ τους.

Είναι αλήθεια ότι τα δίδυμα έχουν ένα δυνατό δεσμό μεταξύ τους τον οποίο συνειδητοποιούν σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους, και εξαρτάται απο όλη την οικογενένεια πως θα τον διαχειριστούν. Είναι πολύ σημαντικό γονείς και εκπαιδευτικοί να βοηθήσετε τα παιδιά να αναπτύξουν την ατομικότητα τους χωρίς όμως να χαθεί η ποιότητα του δεσμού που έχουν, που είναι μια σχέση μοναδική.

Απόψεις και άλλες δηλώσεις που εκφράζονται από χρήστες και τρίτα μέρη (π.χ., επιστημονικούς συνεργάτες) είναι αποκλειστικά δικές τους και δεν αποτελούν απόψεις της Frezyland by Frezyderm. Την ευθύνη για περιεχόμενο που δημιουργείται από τρίτα μέρη φέρουν αποκλειστικά τα μέρη αυτά.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Preedy, P.(1999) Meeting the educational needs of bre-school and the primary aged twins and higher multiples. In A.C.Sandbank (Ed.)Twin and Triplet Psychology (pp. 70-99), London:Routledge.
  2. WINNICOTT, D. W.(1964α). The child, the family and the outside world. Harmondsworth: Penguin Books.