baby rolling

Ο παιδίατρος ενός παιδιού παρακολουθεί τόσο την υγεία του όσο και την ανάπτυξή του – δηλαδή την ψυχοκινητική και τη συναισθηματική του εξέλιξη. Η κινητικότητα, η ομιλία και η επικοινωνία, η κοινωνικότητα και η αντίληψη αποτελούν τομείς της ψυχοκινητικής ανάπτυξης. Το πρώτο βήμα, η πρώτη του λέξη, το πρώτο χαμόγελο, το πρώτο του νεύμα «γεια».

Όταν ένα μωρό κατακτά μία δεξιότητα έχει πετύχει ένα «αναπτυξιακό ορόσημο». Τα αναπτυξιακά ορόσημα έχουν ένα φυσιολογικό εύρος, μέσα στο οποίο τα περισσότερα παιδιά  κατακτούν τη συγκεκριμένη δεξιότητα. Όταν οι γονείς και όσοι φροντίζουν ένα παιδί στο σπίτι του, στον παιδικό σταθμό ή στο σχολείο παρατηρούν μία καθυστέρηση ή ανησυχούν, πρέπει να απευθύνονται στον παιδίατρο, επιπλέον των προγραμματισμένων με βάση την ηλικία παιδιατρικών επισκέψεων.

Είναι εύκολο να βρει κάποιος τα αναπτυξιακά ορόσημα ανάλογα με την ηλικία ενός μωρού, ξεφυλλίζοντας το ελληνικό ατομικό βιβλιάριο υγείας παιδιού ή αναζητώντας τα στο διαδίκτυο.

Μιλώντας αποκλειστικά για την αδρή κινητικότητα, τυπικά τα μωρά αναπτύσσουν τις κινητικές δεξιότητές τους από το κεφάλι προς τα πόδια. Πρώτα το μωρό στηρίζει το κεφαλάκι του, μετά ελέγχει το άνω μέρος του σώματος και τέλος, το κάτω μέρος. Έτσι, ένα μωρό πρώτα γυρίζει στο πλάι, μετά μπρούμυτα-ανάσκελα, μετά κάθεται, κρατιέται και σηκώνεται όρθιο μόνο του, στέκεται, και τέλος, περπατά και σκαρφαλώνει.

Ανάλογα δε με την ηλικία, στην ηλικία των 6 μηνών το μωρό μπορεί να γυρίζει στο πλάι. Στην ηλικία των 7 μηνών μπορεί να κάνει «βαρελάκια» και να κάθεται με υποστήριξη, ενώ στην ηλικία των 9 μηνών κάθεται σταθερά, μόνο του. Καθώς αυτές τις δεξιότητες είναι εύκολο να τις παρατηρήσει κάποιος, αποτελούν συχνά και πηγή ανησυχίας. Οι γονείς συχνά παρατηρούν ότι το μωρό τους δεν έχει καθίσει ενώ είναι  6-7 μηνών και προβληματίζονται.

Συνήθως, ένα μωρό που έχει αργήσει να πετύχει κάποια αναπτυξιακά ορόσημα τα επιτυγχάνει λίγο αργότερα. Ένα μωρό 7 μηνών που δεν κάθεται είναι ένα σύνηθες φαινόμενο.

Δείτε & κάτι άλλο που μπορεί να σας ενδιαφέρει!

newborn bath

Η ανησυχία των γονιών πρέπει να τους οδηγήσει στον παιδίατρο, ο οποίος με βάση τις προγραμματισμένες επισκέψεις που πρέπει να γίνονται τον πρώτο χρόνο ζωής θα έχει εκτιμήσει το μωρό στην ηλικία των 6 μηνών (η επόμενη επίσκεψη είναι στην ηλικία των 9 μηνών). Οι γονείς είτε θα περιμένουν την επόμενη επίσκεψη είτε θα επιζητήσουν  νωρίτερα την εκτίμηση του παιδιάτρου.

Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το ατομικό ιστορικό του μωρού (π.χ. προωρότητα) και η ανάπτυξή του μέχρι τη στιγμή της εξέτασης. Αν αυτή είναι ικανοποιητική, η αναμονή και η επανεξέταση του μωρού στην επόμενη προγραμματισμένη επίσκεψη είναι η πιο πιθανή επιλογή. Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας όταν ένα μωρό έχει το δικό του ρυθμό, λίγο πιο αργό από άλλα μωρά, αλλά τελικά επιτυγχάνει τις αναμενόμενες δεξιότητες. Οι διαφορές αυτές εξαλείφονται σε μεγαλύτερη ηλικία και δεν σημαίνουν κάτι για την κινητική ή συνολική ανάπτυξη ενός παιδιού. Στην ηλικία των 3 ετών όλα τα παιδιά θα κάθονται και θα τρέχουν, χωρίς να ξεχωρίζει ποιο αναπτύχθηκε πιο γρήγορα ή πιο αργά.

Αν όμως υπάρχουν και άλλα συμπτώματα και σημεία κατά την εξέταση ή το ατομικό ιστορικό του παιδιού, αυτά θα αξιολογηθούν από τον παιδίατρο και κάποιες φορές θα χρειαστεί να γίνουν εξετάσεις ή νευρολογική αξιολόγηση. Η εμπιστοσύνη και η καλή συνεργασία μεταξύ παιδιάτρου και γονιών εξασφαλίζει τη βέλτιστη παρακολούθηση του μωρού.

 

 


Απόψεις και άλλες δηλώσεις που εκφράζονται από χρήστες και τρίτα μέρη (π.χ., επιστημονικούς συνεργάτες) είναι αποκλειστικά δικές τους και δεν αποτελούν απόψεις της Frezyland by Frezyderm. Την ευθύνη για περιεχόμενο που δημιουργείται από τρίτα μέρη φέρουν αποκλειστικά τα μέρη αυτά.

  1. Developmental-behavioral surveillance and screening in primary care. Up to Date
  2. Motor delays: Early identification and evaluation. Pediatrics, vol 131, issue 6, June 2013
  3. Is your Baby’s physical development on track? healthychildren.org
  4. CDC’s developmental milestones. cdc.com
  5. Η ανάπτυξη του βρέφους, κατά το πρώτο έτος ζωής. Μπαστάκη Δέσποινα. iaso.gr