parents play with kids

«Να περάσω ποιοτικό χρόνο με το παιδί μου». Η επιθυμία κάθε γονιού, ειδικά όσων εργάζονται ή λείπουν πολλές ώρες από το σπίτι και λαχταρούν να αφιερώσουν χρόνο σε δραστηριότητες με τα παιδιά τους. Πολύ συχνά όμως η έννοια του ποιοτικού χρόνου παρερμηνεύεται και καταλήγει να σημαίνει τελικά κάτι άλλο από αυτό που προοριζόταν να σημαίνει.

5 παρανοήσεις: ποιοτικός χρόνος με τα παιδιά ΔΕΝ σημαίνει απαραίτητα…

  • …«πάμε στο μουσείο ή διαβάζουμε λογοτεχνία»

Για την ακρίβεια μπορεί να περιλαμβάνει τέτοιες δραστηριότητες εκπαιδευτικού χαρακτήρα αλλά μπορεί και όχι. Ο ποιοτικός χρόνος είναι οι κοινές εμπειρίες που μοιράζονται οι γονείς με τα παιδιά τους με στόχο τη δημιουργία ουσιαστικής επαφής μεταξύ τους αλλά και την ανάπτυξη των παιδιών σε όλους τους τομείς.  Ποιοτικός χρόνος είναι το να διαβάσουμε ένα παραμύθι αλλά και το να μαγειρέψουμε παρέα. Το να πάμε σε μία γκαλερί αλλά και το να συμμαζέψουμε μαζί το σπίτι. Το να παίξουμε επιτραπέζιο αλλά και το να καθίσουμε να συζητήσουμε. Άλλες δραστηριότητες θα έχουν πιο εποικοδομητικό χαρακτήρα και άλλες λιγότερο όμως οι γονείς δεν πρέπει να αυτοπεριορίζονται μόνο στα στενά πλαίσια της επιμόρφωσης και της γνώσης, όταν θέλουν να περάσουν ωφέλιμο χρόνο με τα παιδιά τους.

  • … παίζουμε μέχρι τελικής πτώσεως

Στην ίδια λογική, το ατέλειωτο παιχνίδι που εξαντλεί τους γονείς ή τους κάνει να βαριούνται δεν είναι η μοναδική επιλογή για να περάσουμε ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά μας. Εξάλλου, τα παιδιά αντιλαμβάνονται την εξάντληση ή την απροθυμία του γονιού και χάνουν και εκείνα το ενδιαφέρον τους. Το ζητούμενο είναι να ασχοληθούμε με μία δραστηριότητα ευχάριστη για όλους, γονείς και παιδιά, που δεν χρειάζεται να είναι απαραίτητα παιχνίδι.

  • … βρίσκομαι απλώς μαζί με τα παιδιά

Χρειάζεται επιπλέον και το να είμαστε μαζί με τα παιδιά. Δηλαδή το να συμμετέχουμε με όλες μας τις αισθήσεις στο «εδώ και τώρα» και να ζούμε τη στιγμή, όχι απλώς να συνυπάρχουμε στο ίδιο δωμάτιο. Όταν, για παράδειγμα, ακούμε το παιδί μας να μας διηγείται τη μέρα του στο σχολείο αλλά παράλληλα έχουμε και τις κεραίες μας ανοιχτές να ακούσουμε τι λέει ο παρουσιαστής στην τηλεόραση ή πότε θα χτυπήσει το τηλέφωνό μας, τότε δε μιλάμε για μία δραστηριότητα ποιοτικού χρόνου, αφού απουσιάζουν η προσοχή και η αφοσίωση.

  • … διαλέγω τη δραστηριότητα που πιστεύω ότι θα αρέσει στο παιδί

Τι γίνεται όμως αν δεν του αρέσει; Αν τη βρίσκει βαρετή ή απλώς δεν την καταλαβαίνει ή δεν ταιριάζει στην ηλικία και τα ενδιαφέροντά του; Είναι σημαντικό να αφήνουν οι γονείς τα παιδιά να τους καθοδηγούν, όταν περνούν χρόνο μαζί τους. Να τα ρωτούν τι θα τους άρεσε να κάνουν παρέα και να ακολουθούν τις δικές τους προτιμήσεις και τους δικούς τους ρυθμούς.

  • … ποσοτικός χρόνος

Ποτέ δεν φτάνει στον γονιό ο χρόνος με το παιδί του. Ποτέ δεν φτάνει στο παιδί ο χρόνος με τον γονιό του. Πάντα όλοι θέλουν περισσότερο. Αλλά η απαιτητική καθημερινότητα τις περισσότερες φορές δεν το επιτρέπει. Όμως ακόμη και οι λίγες ώρες που θα αφιερώσει ο γονιός στο παιδί, έστω και τα πολλά μικρά «κομμάτια ώρας» μέσα στη μέρα, θεωρούνται ποιοτικός χρόνος με τα παιδιά. Το πού θα αφιερωθεί αυτός ο χρόνος μεταξύ γονιού-παιδιού είναι πιο σημαντικό από το πόσος χρόνος θα αφιερωθεί, υποστηρίζει μάλιστα μία πρόσφατη έρευνα*.

Μην ξεχνάτε το σημαντικότερο! Κάθε οικογένεια είναι διαφορετική, άρα και κάθε δραστηριότητα στο πλαίσιο του ποιοτικού χρόνου. Δεν υπάρχουν «έτοιμες συνταγές» ούτε συγκεκριμένες λύσεις. Υπάρχει μόνο η ανάγκη και η επιθυμία σας να χαρείτε κάθε ανεκτίμητο δευτερόλεπτο της σύνδεσης με το παιδί σας.

 

*Does the Amount of Time Mothers Spend With Children or Adolescents Matter?  Melissa A. Milkie, Kei M. Nomaguchi, Kathleen E. Denny.