Μαθησιακές δυσκολίες και οργάνωση μελέτης

Μαθησιακές δυσκολίες και οργάνωση μελέτης

Τα παιδιά, με το τέλος της προσχολικής ηλικίας, μπαίνουν σε μια μακρόχρονη διαδικασία μάθησης και εκπαίδευσης. Η έμφυτη παρόρμηση για περιέργεια και κατάκτηση γνώσης ενισχύεται από την καλή σχέση των παιδιών με τους γονείς τους. Η ανάγκη των παιδιών για την αγάπη των γονιών τους τα κρατάει σε μια συνεχή προσπάθεια μάθησης εξηγεί μια από τις σημαντικότερες ψυχαναλύτριες παιδιών Anna Freud (1965). Η ηλικία του Δημοτικού είναι η κατ´ εξοχήν ηλικία που μπαίνουν τα θεμέλια για να αναπτυχθεί η ικανότητα του παιδιού να μαθαίνει και να εμπεδώνει καινούργιες γνώσεις με τη δική του προσπάθεια, νιώθοντας σιγά- σιγά την όλη διαδικασία δικό του καθήκον και επιθυμία.

 Τι συμβαίνει όμως όταν το παιδί σας δυσκολεύεται είτε να πάει σχολείο είτε να συγκεντρωθεί και να μελετήσει με επάρκεια τα μαθήματά του;

Στο Δημοτικό και ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις του, όταν κάτι δεν πάει καλά με τα μαθήματα, θα πρέπει να σκεφτείτε τυχόν Μαθησιακές Δυσκολίες οι οποίες παρουσιάζονται όταν κάποια παιδιά δυσκολεύονται έντονα ή στον γραπτό ή στον προφορικό λόγο από ιδιοσυγκρασία. Η καλή συνεργασία με το δάσκαλο θα σας κατευθύνει στους κατάλληλους ειδικούς ψυχικής υγείας για να διασαφηνιστεί, όσο πιο νωρίς, ποια ακριβώς είναι η δυσκολία του παιδιού σας. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν τρόποι να βοηθηθεί το παιδί στη μαθησιακή του ικανότητα, ενώ εξίσου σημαντικό είναι να ξεπεράσει τα συναισθήματα αποτυχίας και ματαίωσης που είχε αναπτύξει.

Αν με το πέρασμα του παιδιού από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, αρχίζει τότε για πρώτη φορά να μην πηγαίνει κάτι καλά με τα μαθήματα, θα πρέπει να αναζητήσετε τη αιτία στο πέρασμα στην εφηβεία. Ορισμένοι έφηβοι παραμελούν τα μαθήματά τους και τα καθήκοντά τους και εκφράζονται με αντίδραση, αρνητισμό και εγωιστική διάθεση. Όμως εκτός από τη συναισθηματική αναστάτωση σε πολλούς εφήβους μειώνεται προσωρινά και η ικανότητα να σκέφτονται και δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, οπότε συχνά καταφεύγουν σε δραστηριότητες για να αποφεύγουν να σκέφτονται. Η συναισθηματική αστάθεια αυτής της ηλικίας βγάζει επίσης στην επιφάνεια τις ψυχικές δυσκολίες που μέχρι τότε ένα παιδί κατάφερνε να αντιμετωπίσει. Σαν αποτέλεσμα εμφανίζονται κατάθλιψη, σχολική φοβία, αυτοκτονικές τάσεις, κατάχρηση ουσιών κ.λπ. Ας μην ξεχνάμε και μια εξωτερική αντίξοη κατάσταση όπως είναι το bullying, που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ένα παιδί. Σε όλα αυτά τα παιδιά η ψυχική αναστάτωση θα επηρεάσει και την διαδικασία της μάθησης.

Πώς όμως μπορείτε να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες του παιδιού σας σε κάθε ηλικία, που έχουν αντίκτυπο στη μάθησή του και πώς θα το βοηθήσετε να οργανώσει τη μελέτη του;

Οι κακές επιδόσεις του παιδιού σας στο σχολείο είναι δυνατόν να γίνουν ένα «αγκάθι» στη σχέση σας μαζί του και να το απομακρύνουν όλο και περισσότερο από τη μάθηση. Πέρα από το όποιο μαθησιακό πρόβλημα που μπορεί να υπάρχει, προσπαθήστε να καταλάβετε τι μπορεί να συμβαίνει και στα συναισθήματα του παιδιού σας.

  • Υπάρχει ένα ήρεμο κλίμα στις οικογενειακές σχέσεις;
  • Δείχνετε ενδιαφέρον για τα μαθήματά του και την πρόοδό του αλλά και ένα «νοιάξιμο» για τα συναισθήματά του και τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει;
  • Του δίνετε το μήνυμα ότι δίνετε αξία στη γνώση, και διαβάζετε και εσείς βιβλία;
  • Βέβαια, όλο αυτό το ενδιαφέρον δεν πρέπει να γίνεται μια συνεχής πίεση για τα μαθήματα και περιορισμός άλλων δραστηριοτήτων όπως τα σπορ, η μουσική και οι παρέες με τους φίλους του.

Όλα αυτά βοηθούν το παιδί σας να δώσει αξία στη μάθηση αλλά και στον υγιή ανταγωνισμό με τους συμμαθητές του. Εσείς χρειάζεται να αντιμετωπίζετε το πρόβλημα με κατανόηση, σταθερότητα, βάζοντας λογικά όρια και τονίζοντας την ανάγκη του παιδιού να συνεχίζει την προσπάθειά του στα μαθήματα έστω και αν του είναι δύσκολο κάποιες φορές.

Όμως, εκτός από τη γενικότερη συναισθηματική σας στάση, χρειάζεται και η πρακτική οργάνωση της μελέτης του παιδιού. Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία ανάμεσα στις ώρες διαβάσματος και διαλειμμάτων που να καθορίζονται ανάλογα με τις δραστηριότητες της συγκεκριμένης μέρας. Ο στόχος είναι διπλός: και να μην καταλήγει η μελέτη σε εξάντληση αλλά και να υπάρχει χρόνος για άλλες δραστηριότητες, πολύ χρήσιμες για την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού, ανάλογα με την ηλικία. Από παιχνίδι στις τάξεις του Δημοτικού μέχρι σπορ στο Γυμνάσιο, Λύκειο.

Αν παρ´ όλα αυτά βέβαια οι δυσκολίες συνεχίζονται, τότε μη διστάζετε να ζητήσετε και πιο εξειδικευμένη βοήθεια, μαθησιακή ή ψυχολογική.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Freud Anna (1965). Normality and Pathology in Childhood: Assessments or Development. International University Press. London
Σας άρεσε αυτό το άρθρο;
Με την εγγραφή σας στη Frezyland μπορείτε να απολαύσετε περισσότερη αρθρογραφία προσαρμοσμένη στις ανάγκες σας, ενώ ταυτόχρονα επιβραβεύεστε με 45 πόντους!

Κάντε και εσείς το σχόλιό σας

Προσπαθουμε παντα να βοηθησουμε οσο μπορουμε το παιδι μας στα σχολικα μαθηματα δινοντασ του ομωσ πρωτα χορο κ χρονο να προσπαθησει μονο του

ενδιαφερον

Αν χρειάζεται ζητάμε βοήθεια από ειδικούς

Είναι πολύ σημαντικό το παιδί να έχει αυτοπεποίθηση στον τομέα της μάθησης και να μην λάβει το μήνυμα ότι δεν είναι αρκετά ” ικανό” σε σχέση με άλλα παιδιά.